"پهنای باند بالا و متقارن (سرعت یکسان آپلود و دانلود اطلاعات) که در دسترسی به شبکه فیبرنوری ایجاد می شود، فرصتی استثنایی برای ارائه خدمات و کاربردهای جدید مهیا می کند. این سرویس ها می توانند کیفیت زندگی ما را به نحو چشمگیری ارتقاء داده و سود بیشتری نصیب شرکت های مخابراتی در راستای گسترش خدمات پایه کنند. سرعت تبادل داده در بستر فیبرنوری می تواند نامحدود باشد و همین باعث شده بهترین گزینه برای رفع نیازهای ارتباطی دهه های آینده باشد".

"مونا ارشادی فر" در یادداشت سردبیر بیستمین شماره از ماهنامه نسل چهارم نوشت: پس از ایجاد زیرساخت ها و الزامات فنی و به همت تیم جدید مدیریتی در شرکت مخابرات ایران، مرحله نخست پروژه اتصال فیبرنوری به منازل با عنوان تجاری «تانوما» افتتاح شد. این پروژه با هدف کارآمدسازی، یکپارچه سازی، به روزرسانی و توسعه شبکه ثابت و همسو با برنامه پنج ساله ره نگاشت تحول مخابرات که یکی از مهمترین برنامه های راهبردی شرکت مخابرات ایران است به اجرا درآمده است و با تحقق کامل آن، از یک سو شبکه دسترسی کاربران با تحول چشم گیر مواجه خواهد شد و امکان دسترسی مشتریان تجاری و خانگی به پهنای باند بالا و نامحدود میسر می شود و از سوی دیگر توسعه قابل توجه در شبکه ملی اطلاعات رخ خواهـــد داد و می توان گفت که با اجرای این پروژه، پازل شبکه ملی اطلاعات تکمیل خواهد شد.

به عبارت دیگر، «تانوما» مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تکمیل فاز سه شبکه ملی اطلاعات با هدف ایجاد شبکه دسترسی پرسرعت برای ارائه‌ خدمات با سرعت های چند مگابیت بر ثانیه در نظر گرفته شده است و اجرای این پروژه زمینه‌ساز ارائه سرویس‌های متنوع و باکیفیت در یک بستر واحد است که شرکت مخابرات ایران با حضور در این پروژه، هم نسبت به بروزرسانی شبکه مخابراتی کشور و جایگزینی با مطمئن ترین فناوری شبکه دسترسی اقدام کرد و هم تحول چشمگیر در دسترسی به اینترنت برای مشترکان را فراهم کرد.

در دنیا هم فناوری اتصال به اینترنت از طریق فیبرنوری به سرعت رو به گسترش است زیرا برتری‌هایی نسبت به فناوری‌های کنونی دارد که امکان اتصال پرسرعت‌تر و ظرفیت برد بیشتر نسبت به زوج‌های پیچیده رسانا و خطوط DSL از جمله آنهاست. در این تکنولوژی، به جای استفاده از کابل مسی از فیبرنوری برای انتقال اطلاعات تا ساختمان و یا محل مشتری استفاده می شود و با استفــاده از آن، می توان سرویس های گوناگونی از جمله تلفن، اینترنت، سرویس های چند رسانه ای و دیگر سرویس های بر بستر دیتا را برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان با سرعت و کیفیتی بسیار بالاتر از کابل مسی در اختیار مشترکان قرار داد و سرویس‌هایی که بر بستر این فناوری ارائه می‌شوند، می‌توانند کیفیت زندگی را به نحو چشمگیری ارتقاء دهند.

پهنای باند بالا و متقارن (سرعت یکسان آپلود و دانلود اطلاعات) که در دسترسی به شبکه فیبرنوری ایجاد می شود، فرصتی استثنایی برای ارائه خدمات و کاربردهای جدید مهیا می کند. این سرویس ها می توانند کیفیت زندگی ما را به نحو چشمگیری ارتقاء داده و سود بیشتری نصیب شرکت های مخابراتی در راستای گسترش خدمات پایه کنند. سرعت تبادل داده در بستر فیبرنوری می تواند نامحدود باشد و همین باعث شده بهترین گزینه برای رفع نیازهای ارتباطی دهه های آینده باشد.

هم اکنون با اجرای این پروژه معطل مانده، علاوه بر پهنای باند بالا و نامحدود برای مشتریان تجاری و خانگی، تاخیر پایین و کیفیت بالای سرویس را برای مشتریان خواهیم داشت و البته با اجرای این شبکه می توان شاهد ارائه فناوری امن بود که کاهش هزینه نگهداری و مصرف انرژی را برای سرویس دهندگان نیز به همراه خواهد داشت.

اگرچه اپراتور چهارم یا شرکت ایرانیان نت از حدود پنج سال پیش مجری راه اندازی شبکه فیبرنوری تا اماکن شد، ولـی به دلیـــل پاره ای مشکلات مالی و مدیریتی، تا کنون موفق به اجرای این شبکه نشده است و به تازگی طی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان و شرکت MTN، این شرکت خارجی به سرمایه‌گذاری برای پروژه فیبرنوری در هشت کلان شهر ایران اقدام کرده است تا این اپراتور نیز بتواند همزمان با شرکت مخابرات ایران زمینه ساز تحول در شبکه دسترسی به اینترنت باشد.

در همین حال، با ایجاد فضای رقابتی بین شرکت مخابرات ایران و اپراتور چهارم برای ارائه سرویس فیبرنوری، سخنگوی شرکت مخابرات ایران می گوید: هر رقیبی که در زمینه شبکه دسترسی داشته باشیم، محدودیتی ایجاد نشده و حتی از حضور رقبا نیز استقبـال می کنیم. تقاضا برای پهنای باند به شدت زیاد است که هم در زمینه سرویس های اینترنت، اینترانت و هم شبکه های مجازی عمده تقاضا برای دریافت پهنای باند نامحدود است که با اتصال فیبرنوری به منازل این محدودیت را بر می داریم.

در نهایت می توان گفت که با تحقق اهداف مورد نظر در پروژه فیبرنوری تا منازل که هم اینک توسط شرکت مخابرات ایران کلید خورده است، می توانیم شاهد تحول در شبکه دسترسی کاربران به اینترنت باشیم و به جمع برترین کشورهای ارائه دهنده اینترنت در دنیا و مخصوصا خاورمیانه بپیوندیم.

انتهای پیام