"اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سال گذشته قابل توجه و زمینه ساز تحول در حوزه ارتباطات کشور بوده است. امید می رود که گام های بلند و مستحکم دولت تدبیر و امید در مسیر توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات که زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی در کشور است، استوارتر از گذشته پیموده شود".

"مونا ارشادی فر" در یادداشت سردبیر نوزدهمین شماره از ماهنامه نسل چهارم نوشت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیامی به مناسبت آغاز سال جدید، گام های اساسی حوزه ICT در سال گذشته را برشمرد که بسیار قابل تامل است. در این راستا، با همه محدودیت هایی که در سال های گذشته داشتیم، رشد اقتصادی کشور به مراتب بهتر از گذشته بود و در این بین رشد سرویس ها و خدمات حوزه ارتباطات نیز قابل توجه بود که امید است در سایه این رشد و توسعه، زمینه اشتغال هر چه بیشتر جوانان و بهبود معیشت مردم نیز مهیا شود. در همین حال، نظر به حرکت دولت تدبیر و امیـد در مسیــر توسعه اقتصــادی و عنــایت ویــژه به سیــاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبـری، انتظار می رود که باقیمانده مشکلات اقتصادی نیز در ادامه راه حل و فصل شود.

بهره برداری از فاز اول و دوم شبکه ملی اطلاعــات، گسترش زیرسـاخت های شبکه ارتباطی کشور، توفیقات دولت در بحث انتقال و پهنای باند، توجه ویژه ارتباطی به مناطق محروم، مناطق مرزی و روستاهای کشور و پوشش تکمیلی تلفن و اینترنت روستایی از جمله اقدامات موثر تیم ارتباطی دولت یازدهم بود.

در همین حال، با توجه به افزایش نیاز مردم به استفاده از اینترنت و هزینه های آن، تعرفه اینترنت طی سال گذشته در چند مرحله کاهش یافت. از سوی دیگر، برای اولین بار هنگامی که کاربران با استفاده از پهنای باند داخل، از خدمات بومی و محتوای داخلی استفاده می کنند، علاوه بر تخفیف های اعمال شده، تا 50 درصد دیگر نیز از تخفیف استفاده می کنند تا آنطور که در سیاست های وزیر ارتباطات مطرح است در آینده سرویس و خدمات بهتری به مردم واگذار شود.

در سال 95 و در بستر شبکه ملی اطلاعات، کسب و کارهای الکترونیکی و دانش محور ایجاد شد و زمینه ای فراهم شد تا جوانان و فارغ التحصیلان ما در بخش ها  و صنف های مختلف، تلفیقی از شغل ها و کسب و کارهای سنتی را با الکترونیکی، به مردم ارایه کنند. همچنین در سال گذشته، 100 هزار شغل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به وجود آمد و امید است که در سال 96، با 30 درصد افزایش در این حوزه، زمینه ایجاد 130 هزار شغل دیگر نیز به وجود آید.

در همین راستا، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت مهم‌ترین اقدام این شرکت در سال گذشته را برداشتن گام‌های جدی برای تحقق شبکه ملی اطلاعات عنوان می کند و با اشاره به ایجاد مراکز IXP  و افزایش کیفیت سرویس‌های بومی، می گوید که کاهش ۲۰ درصدی تعرفه‌های ارتباطی در اواخر سال ۹۵، تقویت شبکه ملی اطلاعات را در پی داشته است. او یکی از اقدامات مهم این شرکت در سال گذشته را شفاف سازی در حوزه کیفیت سرویس های ارتباطی اعلام می کند و می گوید که پایش و بهبود مستمــر کیفیــت ســرویس های ارتباطی در سال ۹۵ به صورت جدی انجام شد به نحوی که با اعلام سازمان تنظیم مقررات دسترس پذیری شبکه زیرساخت ۵ درصد در سال ۹۵، بهبود داشته است. وی افزایش ۵ برابری ظرفیت ترانزیت بین‌الملل را نیز از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه ارتباطات زیرساخت بیان داشته و تاکید دارد که با افزایش ۵ برابری این شاخص رکوردی در حوزه ترانزیت بین‌الملل با توجه به فعالیت‌های انجام‌شده به دست آمد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات نیز یکی از مهمترین اقدامات این وزارتخانه در سال 95 را انجام هفت پروژه اقتصاد مقاومتی می داند که با انجام این پروژه ها، اهداف از پیش طراحی شده در این حوزه محقق شده است. 

از سوی دیگر می توان به گفته معاون فناوری وزارت ارتباطات در خصوص سه برنامه وزارت ارتباطات برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید و اشتغال در سال جاری اشاره کرد. اومی گوید که در ادامه فعالیت‌های پیشین وزارت ارتباطات برای تحقق اقتصاد مقاومتی امسال با تاکید رهبری، این اهداف در قالب برنامه تدوین پیوست فناوری قراردادهای بین‌المللی و ایجاد دو سایت فیزیکی شامل شهرک بین‌المللی ICT پیام و پارک فناوری ICT پیگیری می‌شود.

به اذعان نگارنده، اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سال گذشته قابل توجه و زمینه ساز تحول در حوزه ارتباطات کشور بوده است. رشد و توسعه دسترسی کاربران به ابزارهای ارتباطی و بهره برداری مفید از شبکه های اجتماعی می تواند با اتصال و بهره برداری هر چه بیشتر کاربران ایرانی به شبکه های ارتباطی جهانی، زمینه حضور موثر در میدان فضای مجازی در عرصه بین الملل را برای جوانان ایرانی محقق سازد؛ چراکه به گفته معاون امور دولت ومجلس وزیر ارتباطات، خلق ثروت در گرو اتصال به بازار فناوری است. در عین حال باید سالم سازی و پاکسازی فضای مجازی نیز به عنوان یکی از اولویت های اصلی وزارت ارتباطات در ادامه راه مورد نظر قرار گیرد؛ اگر چه به گفته وزیر ارتباطات تنها 2 درصد استفاده ناسالم از فضای مجازی گزارش شده است که باید تلاش شود این میزان نیز به حداقل برسد، تا هر کجا که می توانیم به سالم سازی این فضا، در حوزه اخلاقی، عقیدتی و امنیتی کمک کنیم.

در همین حال، فناوری‌های نوین بستر مناسبی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است و دولت تدبیر و امید برای این بخش برنامه‌ریزی کرده و برای ایجاد 130 هزار شغل در سال 96 خیز برداشته است؛ چرا که بخش ICT از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند در حوزه خدمات به کار گرفته شود و با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا بیشترین سهم را در ایجاد اشتغال داشته باشد.

در این میان، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش‌ترین سهم از باشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود اختصاص داده اند و در سال 1395 تعداد شرکت‌های فعال این حوزه فناوری با رشدی قابل توجه، از مرز 500 شرکت فراتر رفته است. رشد فزاینده شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه ‌ای نیز همین روند صعودی را تجربه کرده است و طی سال‍‌های اخیر، رشد کسب و کارهای نوپا به خصوص در حوزه خدماتی گواه این مدعا بوده است. با آغاز فرآیند اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در سال گذشته با فعالیت بالغ بر 570 شرکت‌دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت های این حوزه بیش‌ترین سهم را از عرصه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به خود اختصاص داده‌اند.

در عین حال، با آغاز مسیر حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان و جهت‌گیری کشور به سوی اقتصاد دانش‌بنیان، ضرورت ایجاد زمینه و ارائه خدمات برای تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات نوآورانه این شرکت‌ها جدی شده است و  شرکت‌ها با توانمندی ارائه خدمات تجاری‌سازی نیز، در حال پیوستن به جمع دانش‌بنیان‌ها هستند.در نهایت امید می رود که گام های بلند و مستحکم دولت تدبیر و امید در مسیر توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات که زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی در کشور است، استوارتر از گذشته پیموده شود.

انتهای پیام