نایب رییس هیات مدیره شرکت صنایع ارتباطی آوا ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته ای در کشور جهت بررسی هویت شرکت های تحت اختیار آمریکایی که در مناقصه های حساس مخابراتی حضور دارند، خاطرنشان کرد که باید اهداف جهت دار آنها را در مناقصه های خاص مورد بررسی و توجه بیشتری قرار گیرد. او در عین حال بر ضرورت پایبندی بدنه اجرایی دولت دراجرای صحیح قوانین حمایتی تاکید کرد.

دکتر داوود ادیب در گفت و گو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با اشاره به مشکلات حوزه تولید محصولات مخابراتی در داخل کشور، گفت: مشکلات در حوزه تولید تجهیزات مخابراتی کم و بیش با سایر صنایع تولیدی مشابه است و تقریبا از یک ادبیات واحد پیروی می کند، ولیکن آن چه در این راستا می توان به عنوان یک معضل کلی نام برد و در این راستا حمایت دولتمردان را طلبید، پایبندی سازمان ها و بدنه اجرایی دولت به اجرای صحیح قوانین حمایتی و تصویب قانونی برای ضمانت اجرای  این نوع مصوبه هاست که تا کنون به شکل صحیحی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شما می بینید که هیات وزیران در جلسه 11 مرداد ماه سال گذشته مواردی را به فهرست ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای تولید مشابه داخلی اضافه کرد که متاسفانه در اکثر سازمان ها اجرا نمی شود ولی امید است که حداقل در صنعت مخابرات که حوزه فعالیت این شرکت و شرکت های مشابه تولیدی است بتواند مورد حمایت مدیران شایسته وزارت ارتباطات،  سازمان تنظیم مقررات رادیویی و علی الخصوص شرکت مخابرات ایران همان طور که تا کنون بوده، قرارگرفته و حجم عمده ای از مناقصات و پروژه های مخابراتی کشور در داخل کشور و توسط متخصصان همین مرزو بوم انجام پذیرد.

پتانسیل  صادراتی در این حوزه و توانمندی های شرکت آوا

نایب رییس شرکت صنایع ارتباطی آوا در بخشی از سخنان خود با اشاره به پتانسیل صادراتی در این حوزه و توانمندی های این شرکت، توضیح داد: ما در حوزه صادرات قدم های بزرگی را برداشته ایم که مطابق با زمانبندی سند چشم انداز و سند استراتژیک شرکت بود و با تخصیص یک بازه زمانی جهت عملیاتی کردن استراتژی مصوب شرکت در حوزه صادرات، هم  اکنون در مراحل نهایی آن هستیم.

وی با بیان اینکه موفق شدیم در مجموعه شرکت و در زمینه های مختلف شش استاندارد ایزو را عملیاتی کنیم، اظهار کرد: دریافت استاندارد CE برای محصولات تولیدی، دریافت تاییدیه های لازم از مراجع داخلی و بین المللی از جمله سازمان تنظیم مقررات رادیویی، شرکت مخابرات ایران، آزمایشگاه های مراجع مرتبط  و ثبت پتنت و علایم تجاری جزو اقداماتی بود که در این راستا و در جهت صادرات انجام شده است.

حمایت دولت یازدهم از شرکت های فعال در زمینه تجهیزات مخابراتی

ادیب با بیان اینکه دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن توانسته حمایت های لازم از شرکت‌های داخلی فعال دارای صلاحیت در زمینه تجهیزات مخابراتی  را به عمل آورد، گفت: خوشبختانه با روی کار آمدن دكتر واعظی به‌ عنوان وزیر ارتباطات در دولت یازدهم ، مساله سرمایه‌گذاری توسط تولیدکنندگان داخل کشور جدی گرفته شد.

وی ادامه داد: صنعت داخلی مخابرات کشور نزدیک به یک دوره 10 ساله بود که قدرت رقابتش را برای باقی ماندن در بازار از دست داده بود که همه این مشکلات ناشی از پیامدها، مسائل تحریم ‌و دادن امتیازات بی‌حد و حصر به فروشندگان خارجی بود که آثار مثبت عملکرد جدید را در ماه های اخیر و در ارتباط با مجموعه هیات مدیره و مدیریت دکتر سراییان در شرکت مخابرات ایران مشاهده کردیم که در برخی از مناقصات که تولید کننده داخلی داشت حتی از حضور شرکت های خارجی  نیز جلوگیری به عمل آمد.

عدم رعایت کامل قانون استفاده حداکثری از تولیدات داخلی درسال های اخیر

وی اضافه کرد: این در حالی بود که  در سال‌های اخیر هرگز قانون استفاده حداکثری از تولیدات داخلی به آن شکلی که می باید انجام شود رعایت نشده بود و در مناقصاتی که شرکت های داخلی فقط به خاطر پوشش دادن قانون به اجبار توسط شرکت های خارجی و در نقش کنسرسیوم انتخاب می شدند، از آنها فقط در نقش یک شرکت خدماتی استفاده می شد.

نایب رییس هیات مدیره شرکت صنایع ارتباطی اوا تصریح کرد: کاملا مشخص بود که تا قبل از این دوره، مسوولان مرتبط حوزه مخابرات برای سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های داخلی و توسعه خدمات فنی دستشان می‌لرزید، اما نکته ای که بسیار مهم است آن است  که دولتمردان ما  کاملا به این موضوع پی برده اند که ما چندین سال با حضور شرکت های خارجی در ایران و علی الخصوص شرکت های مخابراتی چینی که با دستور آمریکا وارد کشور شده و با فرمان آن ها از ادامه فعالیت سرباز زدند و مخابرات کشور را بازیچه دست خود ساختند، خسارت زیادی متحمل شدیم.

اهمیت بها دادن به شرکت های فن آور

وی در عین حال بیان کرد: جدای از مسایل امنیتی که در ارتباط با شبکه مخابرات کشور چقدر می تواند حایز اهمیت باشد، یکی از عناصر مهم و تأثیر گذار در اکوسیستم نوآوری یک کشور و همچنین مهمترین محرک راه اندازی تجاری‌سازی که همان بها دادن به شرکت های فن آور است در چند سال اخیر به سخره گرفته شده است.

ادیب در ادامه  تاکید کرد: انتظار می رود  در این راستا مجلس شورای اسلامی ایران با تصویب قوانین جدید از حضور شرکت های تحت اختیار آمریکا در قالب شرکت های مامور به اجرای قوانین آن ها، جلوگیری به عمل آورده و  کمیته ای در  کشور جهت بررسی هویت این گونه شرکت ها که در مناقصات حساس مخابراتی حضور دارند تشکیل  شده و اهداف جهت دار آنها از جمله دامپینگ و چرایی حضور آن ها در مناقصات خاص مورد بررسی و توجه بیشتری قرار گیرد.

انتهای پیام