پس از کش و قوس های سیاسی و اجرای برجام، در شرایطی که دولت سال 95 را سال رونق اقتصادی معرفی کرد، نامگذاری رهبر معظم انقلاب برای سال 95 به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، فضای تازه ای را پیش روی دولت و مردم گشود، تا با تکاپویی بیشتر، وعده ها از بنرها به سمت برنامه ها حرکت کند.

به گزارش سیتنا، "طیبه بیدخام" در نگاه ویژه هفتمین شماره ماهنامه نسل چهارم نوشت: اقتصاد مقاومتی، گفتمانی که از سال 86 توسط رهبر معظم انقلاب برای بهبود فضای اقتصادی کشور با توجه به شرایط سیاسی مطرح شد، هضم تحولات جهانی و افزایش فشارها را برای دولت و ملت آسان ترکرد. نقشه راهی که به مواردی همچون کنفرانس ها، همایش ها، بخشنامه ها و دستور العمل ها محدود شد و علی رغم تلاش های دولت ها، در طی سال های گذشته به نتایج واقعی و ملموس برای مردم منجر نشد.
اما در چنین شرایطی، پس از کش و قوس های سیاسی و اجرای برجام، در شرایطی که دولت سال 95 را سال رونق اقتصادی معرفی کرد، نامگذاری رهبر معظم انقلاب برای سال 95 به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، فضای تازه ای را پیش روی دولت و مردم گشود، تا با تکاپویی بیشتر، وعده ها از بنرها به سمت برنامه ها حرکت کند و در شرایط رکود،  اقتصاد کشور را  که دچار اضافه وزن شده بود به جای هل دادن، با تکیه بر جذب سرمایه های داخلی به وزن ایده ال برساند.بی شک ویژگی اصلی مقاومت برای هر کار و فعالیتی، داشتن جرات و جسارت در برقراری ارتباطات است تا با داشتن چاشنی سماجت، رسیدن به اهداف و خواسته های به حق مردم بر اساس قوانین و اسناد بالا دستی کشور فراهم شود. در این میان از جمله راه های برون رفت از شرایط فعلی در حوزه اقتصادی و همچنین ICT، مشخص شدن شاخص های اقتصاد مقاومتی، شناسایی بخش های مولد، مشخص شدن اهداف کمی و کیفی و رشد پایدار با کمترین تاثیرپذیری از پس لرزه های مناقشات سیاست خارجی است. در این میان مردم نیز باید به عنوان همیار دولت، پای سفره اقتصاد مقاومتی بنشینند، داشتن رفاه را با زندگی در کمال تن آسایی اشتباه نگیرند، در زندگی فردی و اجتماعی خود، ملزم به رعایت اصولی شوند و بدانند در اجرای اقتصاد مقاومتی در خانه، محل کار و درهمه عرصه های اجتماعی دیگر میزبان هستند.رهبر معظم انقلاب  نیز به نقش مردم و تاثیرگذاری اجرای این مهم در زندگی آنها اشاره داشتند و در پیام نوروزی خود فرمودند: «آنچه لازم است اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین محصول کار را به مردم نشان دادن است. این آن چیزی است که وظیفه ما است».ازسویی دیگر، باید بپذیریم اگر بخواهیم در اجرای عملیاتی اقتصاد مقاومتی موفق شویم؛ خمیر مایه باور و درک برای مسوولان و اجراکنندگان طرح ها می تواند تنور رونق اقتصادی در همه حوزه ها از جمله ICT را داغ تر کند. وزارت ارتباطات نیز برای اینکه  نقش خود را به عنوان مهمترین کنشگر در حوزه ICT کشور حفظ کند؛ لازم است در مسیر توسعه اقتصادی ابتدا دولت الکترونیک را با رویکرد فاصله گرفتن از فساد اداری عملیاتی کند؛ چراکه اگر فساد در بدنه دولت از سوی مردم احساس شود، جلب اعتماد بسیار سخت و گران خواهد شد.وزارت ارتباطات نیز به عنوان بخشی از بدنه دولت برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی وظایفی را برعهده دارد و از جمله مهمترین آنها تشخیص موانعی است که انجام به موقع طرح ها و پروژه های این حوزه را با محوریت حمایت از تولید داخل به تعویق می اندازد. همچنین این وزارتخانه می تواند با شفاف سازی و اطلاع رسانی طرح ها و اقدامات انجام شده و یا نیمه تمام در حوزه ICT و عمل به تعهدات و توافقات خود و بخش خصوصی، اعتمادآفرینی کند و با تحقق این مهم، حرکت به سمت ارائه خدمات بهتر و ارزان تر را برای مردم فراهم آورد.در این میان مردمی کردن و باز گذاشتن فضای کار و تلاش برای سرمایه گذاران داخلی و شرکت‌های دانش بنیان در عرصه  ICT یکی دیگر از اقداماتی است که می تواند اقتصاد مقاومتی را از صفحات کاغذی به چرخ دنده های حرکت نزدیک تر کند که در این عرصه مهمترین رویکرد، شناسایی مخاطرات بخش خصوصی و سنگ اندازی های مرتبط با بوروکراسی های اداری، برای این بخش است که امید می رود با تشکیل کار گروهی در این زمینه، و پیگیری مطالبات آنها، ماراتن استقامت فعالیت بخش خصوصی، به سرعت تبدیل شود. همچنین در زمینه پژوهش های مرتبط با حوزه ICT ، مشخص شدن نتایج تمام پژوهش هایی که تا به امروز انجام شده و بیشتر در کتابخانه ها، با گرد و غبارهم زیستی داشته اند می تواند راه گشا باشد و همچنین ضرورت نیازسنجی پژوهش های جدید احساس می شود تا سرمایه های علمی، مادی و انسانی بخش های پژوهشی، در حوزه ICT و فضایی، هرز نرود. بی شک بازیگر اصلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد اقدام و عمل، باور است، تا با درک موقعیت فعلی و مشخص شدن مسیر حرکت، شناسایی موانع  آسان تر شده و روبان اقدام و عمل در خدمت رسانی با کیفیت به سوی مردم گشوده شود.

انتهای پیام