"با توجه به گستره وسيع فناورى اطلاعات و ارتباطات و تاثيرگذاري آن در نيل به اهداف برنامه هاى توسعه اى كشور، نياز به ورود سرمايه گذاران خارجي به اين صنعت جهت انتقال فناورى، ارتقاء بهره ورى، حضور در بازارهاى جهانى، توسعه صادرات و در نهايت دستيابى به رشد اقتصادى پايدار وجود دارد و با توجه به اينکه در بازديدهاي هيات هاي تجاري از ايران پس از برداشته شدن تحريم ها، پيشرفت هاي قابل توجه ايران در اين بخش مورد توجه توليدکنندگان مطرح حوزه ICT جهان قرار گرفته است و تقريبا اغلب شرکت هاي بزرگ براي ورود به ايران و سرمايه گذاري براي توليد مشترک و همچنين انتقال دانش و فناوري ابراز تمايل کرده اند، راه اندازي کريدور فناوري اطلاعات و ارتباطات مي تواند زمينه ساز تحقق اين اهداف باشد".

"مونا ارشادی فر" در یادداشت سردبیر پانزدهمین شماره از ماهنامه نسل چهارم، نوشت: "موقعيت استراتژيک، ژئوپلتيک و ژئواکونوميک ايران همواره مورد توجه کشورهاي بزرگ جهان بوده و هست. زيرساخت هاي مناسب ريلي و جاده اي و دسترسي ايران به سواحل طولاني در خليج فارس، درياي عمان، درياي مکران، سواحل درياي خزر در سالهاي اخير بسيار مورد توجه توليدکنندگان بزرگ اقتصادي جهان بوده است. در همين حال رشد و توسعه شاخص هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشورمان طي سال هاي اخير، ايران را به عنوان کشوري پيشرو در صنعت ارتباطات مطرح ساخته است. هم اينک مي توان گفت که نظر به تعاملات رو به گسترش بخش هاي دولتي و خصوصي کشورمان در حوزه ارتباطات و توجه ويژه بزرگان صنعت فناوري اطلاعات به ايران، راه اندازي کريدور فناوري اطلاعات و ارتباطات در ايران مي تواند سمت و سوي اين تعاملات را هدفمند کرده و زمينه بهره برداري هر چه بيشتر از موقعيت استراتژيک کشورمان در بازار حوزه ارتباطات در منطقه و دنيا را محقق کند.

در همين راستا چندي است که کريدور فناوري اطلاعات و ارتباطات با رويکرد جذب سرمايه گذاري خارجي، تقويت سرمايه گذاران خطرپذير و خلاق و افزايش توليد محتواي فناورانه در کشور طراحيشده است. تعريف اين پروژه در راستاي تحقق سياستهاي کلي اقتصاد مقاومتي و اجراي آن از موارد مورد تاکيد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات است.

امروزه کشورهاي مطرح در حوزه فناوري اطلاعات ازجمله کره جنوبي راهبرد ايجاد کريدورها و مناطق ويژه فناوري را طراحي و پياده کرده اند که ايجاد محيط اجتماعي ارزشي جذاب براي افراد خلاق، کمک به توسعه خوشه هاي فناوري با مزيت رقابتي، اشتغالزايي غيرمتکي به دولت، سرمايه گذاري خطرپذير و ايجاد زيرساختهاي قانوني براي ايجاد شرکتهاي بين المللي از اهداف ايجاد اين مناطق ويژه است.

آمارها نشان مي دهد که هم اکنون تنها در بازار اپراتوري ايران بالغ بر 20 هزار ميليارد تومان گردش اقتصادي وجود دارد که سه چهارم آن مبتني بر انتقال پيامک و صوت است و انتظار ميرود در آينده سود اين شرکتها به سمت دادههاي سنگيني حرکت کند که جذابيت زيادي براي سرمايه گذاران دارد، لذا مزيت هاي اقتصادي توسعه فعاليت هاي مبتني بر فناوري اطلاعات مورد تاکيد است. در همين حال، پيش بيني ميشود حجم بازار اپراتوري ايران در آينده به بيش از سه برابر افزايش يافته و حدود 67 ميليارد تومان سود اقتصادي را نصيب اپراتورها کند که سهم صوت و پيامک به 30 درصد کاهش خواهد يافت و جاي خود را به خدمات ديگري چون پهناي باند، اينترنت و اطلاعات مبتني بر تلفن همراه مي دهد، که نگاهي گذرا به همين آمار نشان از سهم بالاي صنعت ارتباطات در آينده اقتصادي کشور دارد.

در همين حال، نخستين کريدور فناوري اطلاعات تا پنج سال آينده در کشور راه اندازي ميشود که مي تواند سهم بسزايي در رونق اقتصادي هر چه بيشتر حوزه فناوري اطلاعات داشته باشد. دکتر دوايي مرکزي، معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص جرئيات اين طرح در گفت و گو با ماهنامه نسل چهارم تاکيد کرده است که کريدور فناوري اطلاعات و ارتباطات از دو پهنه فيزيکي خاص تشکيل ميشود. يکي شهرک بين المللي پيام واقع در منطقه ويژه اقتصادي پيام و ديگري پارک فناوري اطلاعات واقع در اتوبان کرج خواهد بود. مطالعات اقتصادي براي جذب سرمايه گذاري خارجي در منطقه ويژه اقتصادي پيام و با همکاري شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان و در تعامل تنگاتنگ با مديريت شرکت پيام و مشاورين تراز اول بين المللي از کشور سنگاپور در حال انجام است. فاز اول اين مطالعات اقتصادي با هدف ارزيابي ظرفيتهاي منطقه ويژه پيام و ميزان آمادگي ساير زيرساخت هاي قانوني و مقرراتي کشور براي جذب سرمايه بين المللي در آن منطقه به اجرا گذارده شده است. انتظار مي رود با پايان يافتن اين مرحله و تا يک ماه ديگر، نتيجه مذاکرات اوليه با مقامات اجرايي بلند پايه بعضي از شرکت هاي بزرگ و فناور بين المللي در جهت افزايش شناخت طرفين از ظرفيتهاي همکاري آتي در اختيار وزارت متبوع قرار گيرد.

شرح خدمات فاز دوم قرارداد که به مدت 9 ماه انجام خواهد شد، با هدف ايجاد رويکرد مشترک و همگرايي عملي بين ذينفعان دولتي و غير دولتي ايراني در جهت توسعه اقتصادي منطقه ويژه پيام در دست تدوين است. نتايج قابل انتظار از فاز دوم قرارداد شامل تهيه طرح هاي راهبردي کسب و کار و همچنين طرح جامع فيزيکي منطقه بوده که در نهايت به صورت برنامه هاي سرمايه گذاري دقيق از طريق مشاوران شناخته شده و معتمد بين المللي به سرمايه گذاران برگزيده ايراني و خارجي ارايه خواهد شد. تصوير کلان پيش بيني شده براي منطقه پيام شامل ايجاد يک محيط جذاب براي زندگي و کار با کيفيت و اشتغال زايي تخصصي از طريق جذب سرمايه و تکنولوژي خارجي و ايجاد همکاريهاي هم افزايانه با شرکتهاي فناور ايراني است.

به عبارت ديگر مي توان گفت که با توجه به گستره وسيع فناورى اطلاعات و ارتباطات و تاثيرگذاري آن در نيل به اهداف برنامه هاى توسعه اى كشور، نياز به ورود سرمايه گذاران خارجي به اين صنعت جهت انتقال فناورى، ارتقاء بهره ورى، حضور در بازارهاى جهانى، توسعه صادرات و در نهايت دستيابى به رشد اقتصادى پايدار وجود دارد و با توجه به اينکه در بازديدهاي هيات هاي تجاري از ايران پس از برداشته شدن تحريم ها، پيشرفت هاي قابل توجه ايران در اين بخش مورد توجه توليدکنندگان مطرح حوزه ICT جهان قرار گرفته است و تقريبا اغلب شرکت هاي بزرگ براي ورود به ايران و سرمايه گذاري براي توليد مشترک و همچنين انتقال دانش و فناوري ابراز تمايل کرده اند، راه اندازي کريدور فناوري اطلاعات و ارتباطات مي تواند زمينه ساز تحقق اين اهداف باشد.

در نهايت با نهايي شدن توافقنامه برجام و در نتيجه لغو اکثر تحريم هاي مالي و اقتصادي عليه ايران، انگيزه و علاقه بازارهاي جهاني براي ورود به ايران به شدت افزايش يافته است و سازمانها و شرکتهاي بزرگ بين المللي براي ايجاد همکاريهاي دوجانبه و بررسي موقعيتهاي سرمايه گذاري به ايران وارد شده اند و در اين بين صنعت ارتباطات کشورمان نيز با شکوفايي استارتاپ ها و شرکت هاي نوپا، توجه خاص و بسيار زيادي را از سمت سرمايه گذاران خارجي به خود جلب کرده است، لذا نهادهاي مسوول در راه اندازي کريدور ICT بايد طبق برنامه پيش بيني شده حرکت کنند و زمينه اجراي فاز به فاز اين زيرساخت سرمايه گذاري بين المللي در صنعت ارتباطات کشور را در کوتاه زمان ميسر سازند".

انتهای پیام