با نگاهی به حضور پاویون ایران در نمایشگاه ITU بانکوک؛
"نمايشگاه تلکام تايلند فرصت مغتنمي براي ورود شرکت هاي ايراني در بازار بين المللي و استفاده از فرصت هاي مسکوت اين حوزه بود که با درک صحيح، هم امکان حضور هر چه موثرتر شرکت هاي ما در سطح بين الملل فراهم شد و هم اين تعاملات توانست زمينه سرمايه گذاري شرکت هاي بزرگ و معتبر حوزه ICT در ايران را فراهم کند که در آينده نزديک شاهد تحقق اين مهم خواهيم بود".

مسعود فاتح در سرمقاله پانزدهمین شماره از ماهنامه نسل چهارم، نوشت: "نظر به حضور شرکت های دولتی و خصوصی بخش ICT کشورمان در قالب پاويون جمهوري اسلامي ايران در نمايشگاه ITU بانکوک و بهره گيري شرکت هاي ايراني از فرصت تعاملات بين المللي موجود در اين نمايشگاه معتبر، سرمقاله اين شماره از ماهنامه نسل چهارم را به اين موضوع اختصاص داديم.
در دهه اخير همزمان با رونق صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشورمان شاهد تلاش فعالان اين حوزه براي حضور در بــازارهاي منطقـه اي و بين المللي هستيم. شايد حضور دوره اي شرکتهاي ايراني در نمايشگاه هايي همانند جيتکس، سبيت، موبايل بارسلــون و ساير نمايشــگاه هاي منطقه اي در سال هاي اخير هم در همين راستا صورت گرفته است، اما بايد بررسي کرد که در گام نخست اين نمايشگاه ها در چه سطحي و براي کدام طيف از مخاطبان برگزار مي شود و در گام بعدي حضور شرکتهاي ايراني در نمايشگاه هاي اين چنيني آن هم با هزينه هاي بالا چه فرصتي براي عرضه اندام بين المللي آنها فراهم کرده است؟
به نظر مي رسد نفس حضور فعالان ايراني حوزه ICT و حتي مديران و تصميم گيران اين حوزه در اين نمايشگاههاي معتبر منطقه اي و بين المللي به عنوان بازديدکننده، خالي از اشکال است و حتي اگر اين بازديدها به صورت هدفمند و با نيت الگوبرداري از آنچه پيشروهاي اين حوزه در دنيا انجام داده اند هم صورت گيرد، بسيار مفيد فايده و راهگشا خواهد بود، ولي صرف هزينه بالا براي حضور نمايشگاهي شرکتهاي ايراني در نمايشگاه هاي مختلفي که دستاورد اقتصادي و تکنولوژيکي براي آنان به همراه نداشته است، نه تنها موثر نخواهد بود، بلکه در صورت عدم امکان برقراري تعاملات بين المللي در اين نمايشگاه ها، مي تواند به جايگاه فني شرکت هاي ايراني صدمه وارد کرده و اين شرکت ها را تنها به عنوان مصرف کننده کالاهاي تکنولوژيکي در دنيا مطرح سازد.
اما جالب آنکه برخي صاحبان ايده، فعالان و شرکتهاي ايراني که امکان عرضه اندام بين المللي در بازارهاي تخصصي حوزه ICT داشتند از آن غفلت کرده بودند حضور در تخصصي ترين نمايشگاه ساليانه ITU به عنوان معتبرترين نهاد بين المللي حوزه ارتباطات بود. در سال هاي اخير حضور ايران در نشست ها، اجلاس ها و نمايشگاه هاي اين اتحاديه تنها به طيف خاصي از بخش دولتي، برخي شرکت هاي نيمه دولتي و حتي نمايندگان دانشگاهي خلاصه شده بود و کمتر شرکت خصوصي و يا صاحب ايده اي در کشور ما براي بهره برداري از اين مجامع و نمايشگاه ها برنامه ريزي مي کرد.
طبيعتا حضور برنامه ريزي شده در اجلاس ها و نمايشگاههاي ساليانه ITU از يک سو امکان تعامل با عالي ترين مقامات حوزه ICT از ساير کشورهاي دنيا و مجامع بين المللي اين حوزه را فراهم ميکند و از سوي ديگر امکان پيوند شرکت هاي ايراني با سرمايه گذاران بين المللي را ميسر مي سازد تا در نهايت شرکت هاي توانمند، اجراي پروژه هاي مورد نظر ITU و ساير سرمايه گذاران در کشورهاي هدف را عهده دار شوند.
بخش دولتي در يک دهه و اندي سال اخير با حضور در اجلاس هاي ITU و ارائه گزارش به کشورهاي عضو، همچنين تعامل با ساير مسوولان دولتي حوزه ارتباطات در ساير کشورهاي دنيا، زمينه را براي حرکت ايران در ريل توسعه جهاني ارتباطات فراهم کرده است، اما آنچه در همه اين سال ها مغفول مانده بود راهبري بخش خصوصي براي استفاده از زمينه تعاملات بين المللي بود که اين مهم در سال جاري و با حضور شرکت هاي ايراني در نمايشگاه بانکوک فراهم شد.
نمايشگاه ITU Telecom World بانکوک به عنوان معتبرترين و مهمترين رخداد نمايشگاهي ITU از 14 تا 17 نوامبر 2016 (24 تا 27 آبان ماه 95) در پايتخت تايلند برگزار شد و شرکتهاي دولتي و خصوصي حوزه ارتباطات و مخابرات ايران نيز همراه با ساير تاثيرگذاران حوزه ارتباطات در دنيا، در قالب پاويون کشورمان در اين نمايشگاه حضور يافتند.
در نمايشگاه تلکام امسال که به همت وزارت فناوري اطلاعات و ارتباطات و سازمان مخابرات تايلند بر پا شد، بالغ بر 350 شرکت معتبر حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات از پنج قاره دنيا در قالب پاويون و يا به صورت انفرادي حضور يافته و به ارائه توانمندي هايشان پرداختند. در همين حال، تعدادي از شرکت هاي خصوصي حوزه ICT از ايران، به همراه شرکت ارتباطات زيرساخت در پاويون 150 متر مربعي کشورمان در نمايشگاه گرد آمدند تا علاوه بر ارائه توانمندي ها، نسبت به مذاکره با شرکت هاي بين المللي حاضر در نمايشگاه اقدام کنند.
نکته قابل توجه آنکه شرکت هاي ايراني حاضر در اين نمايشگاه موفق شدند در اين فرصت نمايشگاهي نسبت به افزايش تعاملات بين المللي با ساير شرکت هاي معتبر حوزه ارتباطات و مخابرات اقدام کنند و در امضاي تفاهم نامه هايي دوسويه فرصت حضور در بازارهاي بين المللي به همراه زمينه سازي براي حضور شرکت هاي خارجي در بازار ايران را فراهم کنند و همه اين موارد در سايه حضور در اين فرصت نمايشگاهي براي فعالان ايراني فراهم شد.
همانطور که هولين ژائو، دبيرکل اتحاديه بين المللي ارتباطات (ITU)، گفت؛ از آن جايي که ايران يکي از اعضاي فعـــال در رويدادها و برنامه هاي ITU است، لذا حضور اين کشور در نمايشگاه امسال ITU به خصوص به صورت پاويون براي ما اهميت ويژه اي داشت. حضور ايران در نمايشگاه بانکوک نه تنها به دليل حضور بخش هاي زيرساختي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، بلکه به جهت حضـــور شرکت هاي خصوصي از ايران که نقش موثري در توسعه اقتصادي، فناوري و سازندگي صنعت ICT دارند براي ITU بسيار مهم بود که اين امر محقق شد.
سخنان عالي ترين مقام اتحاديه جهاني ارتباطات در خصوص نقش ايران در حوزه ICT، حاکي از نقش استراتژيک ايران در بازار آتي مخابرات دنياست که نه تنها قابل صرف نظر کردن نيست بلکه در گام نخست به عنوان قطب منطقه اي و در گام هاي بعدي در جايگاه تاثيرگذار در حوزه بين الملل قابل تاکيد خواهد بود.
در پايان مي توان گفت نمايشگاه تلکام تايلند فرصت مغتنمي براي ورود شرکت هاي ايراني در بازار بين المللي و استفاده از فرصت هاي مسکوت اين حوزه بود که با درک صحيح، هم امکان حضور هر چه موثرتر شرکت هاي ما در سطح بين الملل فراهم شد و هم اين تعاملات توانست زمينه  سرمايه گذاري شرکت هاي بزرگ و معتبر حوزه ICT در ايران را فراهم کند که در آينده نزديک شاهد تحقق اين مهم خواهيم بود".

انتهای پیام