رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: آنچه اکنون وزارت ارتباطات به عنوان شبکه ملی اطلاعات به مردم معرفی می کند تنها یک شعبده بازی است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با ماهنامه نسل چهارم، اعلام راه اندازی و اجرای شبکه ملی اطلاعات را بی اساس توصیف کرد و گفت:  متاسفانه علی رغم ضرورت توجه ویژه به شبکه ملی اطلاعات به دلیل متضرر شدن برخی که تا کنون از این وضعیت اینترنت کشور سود برده اند، همچنان هیچ کار قابل اشاره ای در این حوزه صورت نگرفته است.

به گفته این نماینده منتقد دولت، با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم ساماندهی فضای مجازی و با توجه به مطالبه مسوولان و کارشناسان، اساسا در این حوزه اقدام قابل ذکری که در تعاریف استاندارد این شبکه بگنجد، انجام نشده است.

وی با بیان اینکه هر روز که از اجرایی نشدن پروژه شبکه ملی اطلاعات سپری می شود زیان‌های غیرقابل محاسبه ای در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی به کشور وارد می شود، گفت: هر روز در این آشفته بازار بی سامان، میلیون ها محتوای ضد فرهنگی و ضد ارزش ها و دین در حال تبادل است، هر روز ذهن پاک جوانان و نوجوانان ما در معرض هجمه بیگانه و شست و شوی مغزی دشمنان فرهنگ و انقلاب ما قرار دارد و ضروری است تا برای متوقف کردن این ضررها ضرب العجل تعیین کرد.

پژمانفر در ادامه با اشاره به اخباری که درباره شبکه ملی اطلاعات انعکاس یافته ، عنوان کرد: این که می‌گویند اکنون فاز اول پروژه راه اندازی شده  و تا پایان سال نیز فاز دوم آن به بهره برداری می رسد و فاز سوم هم در سال 96 نهایی خواهد شد اصلا با واقعیت های موجود همخوانی ندارد.

وی در عین حال تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات ملزوماتی دارد و اقدامات، نتایج و خدماتی  را می طلبد که اصلا در پازل فعلی وزارت ارتباطات درباره این پروژه نمی گنجند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث در این باره تخصصی تر از آن است که بتوان در یک مصاحبه نشریه ای به طور مفصل و مبسوط به آن پرداخت، گفت: لازم است به صورت فنی به این موضوع بپردازیم که شبکه ملی اطلاعات واقعی چیست و آنچه اکنون به عنوان شبکه ملی اطلاعات مطرح می شود و ماحصل آن قرار است در فازهای مختلف به بهره برداری برسد چه خواهد بود؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر تنها بخواهم به زبان ساده در این باره صحبت کنم می توانم بگویم که به طور کلی شبکه ملی اطلاعات امکان حاکمیت ما بر فضای مجازی است یعنی اینکه ما بتوانیم خودمان هر آنچه را که مربوط به اینترنت و شبکه ارتباطات است بدون لزوم اتصال به شبکه بین المللی اینترنت و دخالت دادن بیگانه مدیریت و ارزیابی کنیم؛ به طوری که این مدیریت شامل تمام جزییات از سرورها، داده ها و محتوا در فضای مجازی ودر صورت لزوم توان رصد و ردیابی اطلاعات مورد نیاز باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: این که بتوانیم با ظرفیت های داخلی به استقلال کامل اینترنتی برسیم و خدمات مناسبی به شهرواندان ارائه داده ونیازمند سرورهای خارجی و خدماتی که آنها به ما ارائه می دهند نباشیم از مهمترین ملزومات راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است؛ اتفاقی که تا کنون رخ نداده  و به نظر نمی رسد که در پایان این پروژه نیز عزمی برای رسیدن به چنین چشم اندازی وجود داشته باشد.

پژمانفر با بیان اینکه نه در این دولت و نه در دولتهای گذشته اقدام جدی، عملی، ملموس و واقعی در رسیدن به مفهوم شبکه ملی اطلاعات صورت نگرفته است، تصریح کرد: آیا سرورهای ما واقعا بومی شده و از خارج به داخل کشور منتقل می شوند و از طرفی می توان بدون همکاری و مشارکت بیگانه آن را در اختیار داشت؟ آیا اقدامی برای تولید محتوای بومی در فضای مجازی صورت گرفته است؟ واقعا اقدامات امنیتی و فرهنگی در این پروژه چه جایگاهی دارند؟

وی همچنین اظهار کرد: اکنون باید مسوولان وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت  در حضور کارشناسان توضیح دهند که آیا آنچه قرار است سال 96 به آن برسیم همان چیزی است که مورد مطالبه بوده و سهم اقتصاد داخلی در این حوزه چقدر است و منافع مردم و نیازمندی های مرتبط با آنها چگونه در این پروژه تامین می شود؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنچه  فعلا در شبکه ملی اطلاعات رخ داده بیشتر شبیه یک شعبده بازی و تردستی است که پشتوانه ای از حقیقت و واقعیت ندارد، لذا باید از مسوولان  مدعی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات سوال شود آیا اینترنت ملی، بومی، ارزان و صد در صد داخلی در شبکه ملی اطلاعات مورد ادعای آن ها محقق خواهد شد یا آنچه تا کنون رخ داده و پس از این نیز عنوان خواهد شد، تنها ادعایی پوچ  در راستای منافع و برای رفع تکلیف، مانور رسانه ای و برداشتن فشارها بوده است؟

انتهای پیام