عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، گفت: شبکه ملی اطلاعات امکانی را فراهم می کند که دیگر اسرار مملکت ما به خارج از کشور درز نکند.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به خبرنگار ماهنامه نسل چهارم، گفت: در عصر کنونی با توجه به اینکه دشمنان مترصد آسیب رساندن به انقلاب و نظام ما از منافذ گوناگون هستند نباید به آنها این امکان را بدهیم که بتوانند از مسیرهای دلخواهشان به کشور لطمه بزنند؛ از این لحاظ یکی از جنبه های مفید شبکه ملی اطلاعات این است که اجازه درز اسرار مملکت را به خارج از کشور نمی دهد.

وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات امکانی را فراهم خواهد کرد که ضمن دسترسی به پیشروترین تکنولوژی ها در ارگانها و سازمانهای مختلف به دلیل بومی بودن شبکه، اطلاعات اقتصادی، امنیتی و نظامی ما محفوظ بماند.

دولت موظف است مطمئن ترین اینترنت را در اختیار شهروندان قرار دهد

این نماینده مجلس با بیان اینکه جهان با سرعتی باور نکردنی در حال پیشرفت است، افزود:  به ویژه در حوزه ارتباطات هر روز شاهد تحولی نوین هستیم و در این راستا، وظیفه دولت‌های متعهد این است که بهترین و مطمئن ترین نوع این تکنولوژی را در اختیار شهروندانشان قرار دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: بدیهی است گسترش و توسعه وسایل ارتباط جمعی چنانچه بی ضابطه و بی محابا صورت گیرد و کار مطالعاتی و کارشناسی روی آن انجام نشده باشد می تواند به جای پیشرفت، ما را آسیب پذیر کند.

حسینی کیا در این باره  توضیح داد: اگر ورود و خروج اطلاعات و دسترسی از داخل و خارج بدون نظارت و مدیریت باشد می تواند عرصه را برای نفوذ امنیتی، فرهنگی و اجتماعی بیگانه فراهم کرده و در مقابل خوراک مناسب اطلاعاتی را نیز در اختیار سرویس‌های جاسوسی قرار دهد.

شبکه ملی اطلاعات قیچی دو لبه اینترنت را به خیرمطلق تبدیل می کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تاکید کرد: با توجه به مطالبی که گفته شد اینترنت و شبکه ارتباطات به مثابه یک قیچی دو لبه، هم می تواند برای ما سودهای کلان داشته باشد و هم به ما خسارات جبران نا پذیر وارد کند، اما  پس از راه اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات به امید خداوند متعال از این قیچی دو لبه، جنبه های منفی آن گرفته می شود و به عکس زوایای مثبت ارتباطی تقویت خواهد شد.

شبکه ملی اطلاعات سوپاپ اطمینان گردش اطلاعات در کشور است

حسینی کیا با تاکید بر فراهم آوردن امکان مدیریت در فضای مجازی، گفت: شبکه ملی اطلاعات مانند سوپاپ اطمینانی خواهد بود که به دولت این اجازه را می دهد که متناسب با شرایط و با توجه به زیرساخت‌ها، میزان پمپاژ اینترنتی را کم و یا زیاد کند؛ یعنی برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال استفاده سالم از اینترنت هستند با حفظ حریم شخصی و اطلاعاتی شهروندان، شرایط را برای سهولت استفاده از اینترنت  فراهم خواهد آورد و در مقابل سد راه اقلیتی خواهد شد که خدایی ناکرده به دنبال سوء استفاده از این فضا هستند.

وی ادامه داد: بیگانگان از طرق مختلف به دنبال سودجویی در فضای مجازی هستند و  حتی از  اقدامات جنایتکارانه در این فضا بهره می برند. آنها برای بالا بردن کلیک های خود در فضای مجازی حاضر به تطمیع و هدایت تروریست‌هایی نظیر داعش هستند، خوب است این سوال را از خود بپرسیم که چرا عناصر داعش جنایت‌های خود را به اشکال مختلف و با روشهای متنوع و ابداعی انجام می دهند و حتی از گروه‌های کارگردانی و سینمایی برای تصویربرداری اعمال شنیع‌شان بهره می برند؟ جز اینکه غول‌های اینترنتی این نوع تنوع عملکرد را از آنها می خواهند تا تصویر هر جنایت، میلیون‌ها بار دانلود و دیده شود؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد:  اگر بتوان شریان ورود نامشروع اطلاعات را در کشور مسدود کرد، یکی از دستاوردهای آن کساد شدن کاسبی کسانی است که از این طریق دنبال صرفه اقتصادی هستند و از کنجکاوی افکار عمومی درباره گروه‌هایی نظیر داعش سوء استفاده تجاری می کنند.

وی در ادامه گفت: در مقابل برخی با همکاری سرویس‌های بیگانه اخبار، تصاویر و اسناد داخلی ما را به بیرون از مرزها ارسال می کنند که مدیریت خروج اطلاعات این امکان را نیز از آنها سلب خواهد کرد.

شایعات مخل امنیت روانی جامعه، با شبکه ملی اطلاعات کمتر امکان بروز پیدا می کنند

حسینی کیا در ادامه تاکید کرد: فضای روانی جامعه نیز در صورت اجرای نهایی و فاز به فاز شبکه ملی اطلاعات از آرامش بهتری برخوردار خواهد شد؛ چرا که این شبکه می تواند نشر شایعات و اخبار مخل امنیت روانی جامعه را محدود کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از ضعف‌های بزرگ مدیریتی در کشور ما این است که حوزه فرهنگ متولیان بسیاری دارد، اما در نهایت هیچ کس  خود را مسوول تغییرات فرهنگی جامعه نمی داند. می توانیم از این جنبه نیز امیدوار باشیم که با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات محیط فرهنگی فضای مجازی و به فراخور آن کل فضای جامعه، شکل بهتر و اسلامی تری به خود گیرد.

در شبکه ملی اطلاعات محدودیتی برای پهنای باند و سرعت اینترنت نباشد

وی با تاکید دوباره بر اینکه  اینترنت ملی، سالم و مطمئن است، گفت: ممکن است در ابتدای راه محدودیت‌های زیرساختی مانع بهبود چشمگیر خدمات اینترنتی باشد، اما در طولانی مدت باید  توسعه شبکه ملی اطلاعات به سمتی باشد که با بر طرف کردن موانع، مردم به بالاترین استانداردهای جهانی در اینترنت دسترسی پیدا کنند.

نماینده مجلس دهم شورای اسلامی، گفت: محصولات فرهنگی، اخلاقی و دینی و تفریحی سالم باید در سریع ترین زمان ممکن  به دست نسل جوان و خانواده ها برسد و آنها به طور ملموسی مزایای شبکه ملی اطلاعات را حس کنند تا به جای احساس محدودیت القایی بیگانگان از توسعه این شبکه، به عینه محاسن نامحدود آن را مشاهده کنند.

شبکه ملی اطلاعات گامی برای عدالت اجتماعی است

وی در عین حال بیان کرد: با راه اندازی فاز به فاز شبکه ملی اطلاعات، مردم در دور افتاده ترین و کوچکترین شهرها و روستاها باید مانند شهروندان شهرهای بزرگ و پایتخت نشین ها به اینترنت با کیفیت دسترسی پیدا کنند تا زمینه برای رسیدن به عدالت اجتماعی بیشتر محقق شود.

وی در ادامه گفت: ضمن اینکه راه افتادن شبکه ملی اطلاعات به حفظ سرمایه ارزی کشور نیز کمک خواهد کرد و منجر می شود سرمایه حاصل از گردش اطلاعات در داخل مرزها هزینه شود، لذا از این جهت نیز به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک خواهد کرد.

با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مردم خودشان به اینترنت بین الملل بی‌رغبت خواهند شد

این نماینده مجلس در پایان، گفت: وقتی تمام نیازهای ارتباطی مردم در شبکه داخلی با بهترین کیفیت و در سریع ترین زمان ممکن فراهم شود، وقتی مردم اینترنت بهتر را با قیمت ارزان تر دریافت کنند و برای تبادل اطلاعات مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نباشند، وقتی برایشان مشخص شود که شبکه ملی اطلاعات چقدر می تواند فرصت شغلی در کشور ایجاد کند، خودشان به اینترنت بین الملل بی رغبت خواهند شد و استفاده از آن تنها به موارد ضروری تبادل علمی و مقالات محدود خواهد شد.

انتهای پیام