مدیرعامل شرکت نارین تک فرتاک در گفت وگوی ویژه با نسل چهارم:
با توجه به اینکه دیتاسنترهای کانتینری به صورت ثابت 20 و 40 فوتی تولید می شد، برای یک سری از سازمان ها که از فضاهای محدودی برخوردار بودند قابل استفاده نبود به همین دلیل ما اقدام به تولید دیتاسنتر از نوع کانتینری ماژولاری کردیم که قابلیت منحصر به فردی داشته و نمونه مشابهی نیز ندارد. با توجه به بررسی های صورت گرفته این دیتاسنترها در دنیا نمونه نسل 2 هستند که نسل یک از زیرساخت آب استفاده می کنند اما در نسل دوم از FREE-COOLING استفاده شد که مصرف انرژی را نیز بهینه کرد و بهره بری را نیز بالا برد.

شرکت نارین تک فرتاک متشکل از تیمی متخصص در زمینه علوم انفورماتیک، مخابرات، نرم افزار، الکترونیک و مکانیک با شناخت نیازهای اتوماسیون بانکی در زمینه خدمات مشاوره، طراحی و تولید فعالیت می‌کند. دریافت مجوز تولید دستگاه‌های اتوماتیک بانکی (خودپرداز) از وزارت صنایع در سال ۸۷ ، اولین طراح و تولید کننده کیوسک سیار ATM ویژه معلولین و سالمندان با طراحی منحصر به فرد، اولین طراح و تولید کننده باجه و خودپرداز سیار تحت عنوان تجاری ۷۲۴ نارین با ویژگیهای منحصر به فرد به شماره ثبت صنعتی ۵۲۰۸ ، طراح و تولید کننده کیوسک ثابت ATM و طراح و تولید کننده کاور خودپرداز سالنی ( Enclosure ) از جمله فعالیت‌های این شرکت است.

خودپرداز سیار، کیوسک سیار و ثابت خودپرداز، کاور دستگاه خودپرداز سالنی، خودرو پول رسان،خودرو سیار SNG  صدا و سیما، شعبه سیار و کانتینر دیتاسنتر ماژولار از جمله مهمترین محصولات این شرکت می‌باشد که به بهانه طراحی و تولید کانتینر دیتاسنتر ماژولار با مدیرعامل این شرکت به گفت‌وگو نشستیم.

مهندس فرهاد رحیمی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت نارین تک فرتاک متولد 1353 و متخصص اتوماسیون بانکی است. او فعالیتش در این حوزه را از سال 1374 آغاز کرده و شروع فعالیتش از شرکت خدمات انفورماتیک بوده است.

در ادامه گفت‌وگوی ویژه ماهنامه نسل چهارم با مهندس فرهاد رحیمی را بخوانیـد:

به عنوان سوال نخست، کمی در مورد تاریخچه تاسیس شرکت نارین تک فرتاک بفرمایید.

از سال 1374 که بنده در شرکت خدمات انفورماتیک بودم و این شرکت مجری طرح اتوماسیون بانکی کشور بود در این شرکت اتفاقات زیادی افتاد و تجربیات خوبی کسب کردیم. هنوز به طور رسمی در آن زمان ATM و سیستم اتوماسیون بانکی وجود نداشت و کانال های ارتباطی به صورت آنلاین نبودند. سال 1387 من از مجموعه شرکت خدمات انفورماتیک جدا شدم و در آن مقطع شرکت پردازش اطلاعات رادیان را تاسیس کردیم که این شرکت با هدف تولید و ارائه سرویس ها و خدمات بانکی ایجاد شد و در نهایت نیز در سال 1389 اقدام به تاسیس شرکت نارین تک فرتاک کردیم.

هدفتان از تشکیل شرکت نارین تک فرتاک چه بود و چه محصولاتی را تولید کردید؟

این شرکت در تولید ابزارهای سلف سرویس بانکی برای ارائه سرویس بانک در خارج از شعبه اقدام کرد و اولین محصول ما خودپرداز سیار 724 نارین بود که مورد توجه و استقبال بانک ها نیز قرار گرفت؛ چون این محصول با کیفیت بسیار بالا طراحی شده و با پشتیبانی این شرکت توانست جای خود را باز کند، تا به امروز نیز حدود 83 درصد از سهم بازار در خصوص خودپردازهای سیار در کل کشور به این شرکت اختصاص دارد.

در مورد دیگر تولیدات و محصولات شرکت لطفا توضیحاتی ارائه دهید.

یکی دیگر از محصولات شرکت، کاور خودپرداز و کیوسک های ثابت ATM بود و برای یک سری از بانک ها به صورت انحصاری محصولاتی تولید کردیم، همچنین کیوسک سیار خودپرداز ویژه جانبازان و معلولان نیز تولید کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت که در حال حاضر  بانک هایی مثل بانک ملی، بانک انصار، بانک آینده، بانک مسکن و دیگر بانک ها از آن استفاده می کنند. سپس وارد حوزه کاربری سازی در خصوص تجهیز و تغییر کاربری خودروهای ویژه حمل پول شدیم و توانستیم رتبه A از انجمن کاربری سازان ( وزارت صنعت، معدن و تجارت) را دریافت کنیم و در این راستا از دوسال گذشته تولیدات انبوه ما به بازار ارائه شده است. اما از حدود یک سال و نیم گذشته تیم R&D ما بر روی دیتاسنتر کانتینری ماژولار اقدام به بررسی کرد و سپس تیم طراحی و فنی مهندسی به طراحی و نمونه سازی اولیه این محصول پرداخت که در نهایت در حال حاضر عملیاتی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. نکته مهم این است که تولید این محصول پس از بررسی نقاط ضعف و قوت نمونه های مشابه صورت گرفت.

قابلیت های مهم محصول جدیدتان یعنی  دیتاسنتر کانتینری ماژولار چیست و ویژگی هایی که آن را از نمونه های دیگر منحصر به فرد می کند چه مواردی است؟

با توجه به اینکه دیتاسنترهای کانتینری به صورت ثابت 20 و 40 فوتی تولید می شد، برای یک سری از سازمان ها که از فضاهای محدودی برخوردار بودند قابل استفاده نبود به همین دلیل ما اقدام به تولید دیتاسنتر از نوع کانتینری ماژولاری کردیم که قابلیت منحصر به فردی داشته و نمونه مشابهی نیز ندارد. با توجه به بررسی های صورت گرفته این دیتاسنترها در دنیا نمونه نسل 2 هستند که نسل یک از زیرساخت آب استفاده می کنند اما در نسل دوم از FREE-COOLING استفاده شد که مصرف انرژی را نیز بهینه کرد و بهره بری را نیز بالا برد.

در مورد قابلیت های ویژه این محصول توضیحاتی تکمیلی بفرمایید و در عین حال با توجه به اینکه ماژولار بودن این محصول در دنیا نمونه مشابهی ندارد در رابطه با این فاکتور نیز توضیح بفرمایید.

تابلو برق ماژولار از جمله قابلیت های منحصر به فرد این محصول است که در هنگام بروز اشکال در کلیدهای اصلی و فرعی نیاز به خاموش کردن تجهیزات نداشته و کلیدها در حالت آنلاین قابل تعویض هستند. در عین حال این تابلو برق بر اساس TIR4 طراحی شده که از دو منبع برق شهری و دو دیزل ژنراتور برخوردار است. همچنین UPS این محصول به صورت ماژولار طراحی شده که بسته به نیاز بهره بردار در داخل دیتاسنتر نسبت به افزایش UPS اقدام می شود که این موضوع مصرف انرژی را نیز کاهش می دهد.

با توجه به ویژگی ماژولار بودن این کانتینر در صورتی که بهره بردار در زمان آینده نیاز به توسعه دیتاسنترمذکور داشته باشد این امکان برایش وجود دارد و از آنجایی که قابل مونتاژ است در محل هایی که امکان جابه جایی به صورت یکجا وجود نداشته باشد می توان با قابلیت ماژولاری آن، این مشکل را نیز حل کرد.

این دیتاسنترها در دنیا به عنوان دیتاسنترهای خاموش مطرح بودند که کلیه تجهیزات داخلی و زیرساخت از طریق نرم افزار BMS قابل کنترل بود و نیازی به حضور سوپروایزر در محل ندارند و تجهیزات نرم افزاری نیز از طریق شبکه از مرکز کنترل می شود. کانال ارتباطی نیز یکی از اصول مهم برای این محصولات است  که سه نوع کانال ارتباطی برای آن در نظر گرفته شده است؛ اولین کانال ارتباطی، ارتباط ماهواره ای، دومین کانال  خطوط MPLS شرکت مخابرات و پس از آن فیبر نوری است که امیدواریم با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت بتوانیم در محل های مورد نیاز از این کانال های ارتباطی استفاده کنیم.

با توسعه این محصول تعداد رک های داخل دیتاسنتر افزایش یافته و مورد بهره برداری قرار می گیرد. لازم به توضیح است با توجه به اینکه پروسه از طراحی تا تولید این محصول توسط خودمان انجام می شود، طراحی آن منطبق با نیاز بهره برداران بوده، بنابراین مورد توجه مشتریان قرار گرفته  است.

کمی در رابطه با تاریخچه دیتاسنتر بفرمایید  و اشاره ای کنید به اینکه اولین تولیدات در این زمینه از چه سالی آغاز شد و چرا عنوان محصول جدید خود را نارین 2020 گذاشتید؟

از سال 2002 شرکت گوگل برای اولین بار یک کانتینر را به دیتاسنتر مجهز کرد و به بهره برداری رساند و به صورت  آزمایشی آغاز به کار کرد و شرکت های دیگر نیز به صورت آزمایشی فعالیت هایی انجام دادند که در نهایت در سال 2007 شرکت سان به صورت رسمی از محصول خود رو نمایی کرد. بر اساس آمارهای موجود تاکنون شرکت های بزرگ دنیا چه در سیستم های بانکی و چه غیر بانکی از این محصولات به طور متنوع در حال استفاده هستند و از دیتاسنترهای سنتی فاصله گرفتند. اگر در ایران نیز بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تا سال 2020 مراکز داده کشور باید مجهز به این محصول شوند و به همین دلیل و با توجه به چشم انداز سال 2020 این محصول نیز نارین 2020 نامگذاری شده است.

آیا محصول جدید شما که همان دیتاسنتر سیار ماژولار است نمونه مشابه داخلی و یا خارجی دارد؟

محصول ما مشابه داخلی ندارد و با توجه به ماژولار بودن آن در دنیا نیز نمونه ای با این قابلیت های ویژه و منحصر به فرد مشاهده نکردیم. ارتقای امنیت، پراکندگی، پایین آمدن هزینه، بهره برداری بالا و سرمایه گذاری ماژولار از جمله مزیت های این محصول است و حتی ما این آمادگی را داریم که در آینده ای نزدیک این محصول را به صورت اجاره ای در اختیار مشتریان خود قرار دهیم.

کمی در رابطه با اهداف مهم شرکت نارین تک فرتاک در خصوص محصول جدیدتان توضیح دهید.

یکی از اهداف مهم این شرکت تجهیز حداقل 100 مرکز داده کامپیوتری به این محصول است و آنجا که کلیه تجهیزات این محصول در داخل کارخانه خودمان تولید می شود بسته به نیاز مشتری قابلیت افزایش تولید داریم و در حال حاضر امکان تولید 40 دستگاه در سال را داریم.

برنامه صادراتی شما برای محصول جدید شرکت چیست و بازار هدف شما چه کشورهایی را در بر می‌گیرد؟

از سال 2017 نسبت به بازاریابی در خارج از کشور در رابطه با این محصول اقدام خواهیم کرد و در ابتدا خاورمیانه و سپس کشورهای اروپایی به عنوان بازارهای هدف صادراتی ما برای این محصول به حساب می آیند. با توجه به گران بودن انرژی در کشورهای اروپایی و از طرفی نا امنی که در کشورهای اطراف از جمله عراق و افغانستان وجود دارد، آنها از جمله اولویت‌های صادراتی ما برای این محصول هستند که به عنوان مثال به دلیل نا امنی که در عراق وجود دارد می توانیم دیتاهای مورد درخواست آنها را با استفاده از دیتاسنترهای متحرک خودمان در ایران نگهداری کرده و بعد از برقراری امنیت آن دیتاها را دوباره به کشور مربوطه بازگردانیم.

یکی از مهم ترین کاربردهای این تجهیزات برای پدافند عامل و غیرعامل است که قابلیت پراکندگی به مراکز داده می دهد تا در سطح کشور جا به جا شوند؛ شاید یک روزی نیاز به این داشته باشیم که مراکز داده‌هایمان را در یکی از کشورهای دوست نگهداری کنیم تا بتوانیم سرویس هایمان را برقرار کنیم و یا بالعکس؛ بنابراین دیتاسنترهای موبایلی یکی از بهترین گزینه ها در این زمینه به شمار می روند. امیدواریم شرکت های دیگری که در این حوزه فعالیت می کنند در راستای خدمات رسانی به مشتریان باشند و از نقاط قوت یکدیگر استفاده کنند؛ چون این یک پروژه ملی است و ما نیز از نیروهای متخصصی که در این زمینه بخواهند به ما ایده ای داده و نظر خود را ارائه دهند استقبال می کنیم.

مشتریان عمده این محصول کدام مراکز و یا سازمان ها هستند و به طور کلی طیف مشتریان شما شامل چه حوزه هایی می شود؟

همه مراکز، سازمان ها و موسساتی که مراکز داده دارند احتیاج به این محصول دارند و ما نیز با پیشرفت تکنولوژی اقدام به بروز کردن این محصول می کنیم.

نظر به سرعت توسعه و به روزرسانی محصولات حوزه فناوری، آیا شما همزمان با تولید این محصول به موضوع به روزرسانی نیازهای مشتریان هم توجه دارید؟

محصول ما زیرساخت تجهیزات است که این تکنولوژی با سرعت کمتری نسبت به محصولات «های تک» حرکت می کند. ما نیز مطابق با رشد تکنولوژی باید پیش برویم و در حال حاضر نیز از آخرین استاندارد UPSهای رک مونت (Rack mount UPS) ماژولار بهره می بریم که بسته به توان مصرف، قابلیت افزایش را نیز دارد.

با توجه به اینکه تجهیزات شما زیرساخت «های‌تک» دارد چه انتظاراتی از سازمان های مربوطه و دولت برای حمایت از این گونه تولیدات دارید و از طرفی با توجه به فعالیت کارگروهی در این زمینه در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری چه درخواستی از این کارگروه دارید؟

محصولی که ما تولید کردیم زیرساخت «های تک» دارد و با توجه به این موضوع تجهیزاتی که این زیرساخت را دارند می توانند جزو کارگروه تولید تجهیزات های تک در ریاست جمهوری قرار گیرند و به آنها تسهیلات ویژه ای داده شود؛ البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز می توانند به نوعی از محصول ما حمایت کنند به این مفهوم که از ورود محصولات مشابه خارجی جلوگیری کند که این موضوع کمک بزرگی به تولید کنندگان داخلی است چون با ورود محصولاتی که نمونه مشابه داخلی دارد در واقع به تولیدات ملی لطمه وارد می شود و ضروری است از تولیدات داخلی حمایت شود تا به سراغ محصولات بی کیفیت چینی و محصولات گران قیمت دیگر کشورها سوق پیدا نکنیم. از آنجا که شرکت ما تولیدکننده داخلی است و نیروهای متخصصی در آن فعالیت دارند کلیه مراحل طراحی و تولید این محصول (دیتاسنتر سیار ماژولار) در کارخانه ی خودمان انجام شده و فقط بخشی از تجهیزات آن از خارج وارد شده است.

انتهای پیام