در زیر ذره بین شماره 77 ماهنامه نسل چهارم آمده است:
آغاز بحث توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به سفر شی جین پینگ، رئیسجمهور جمهوری خلق چین، به ایران در سال ۱۳۹۴ بر میگردد. در نهایت بعد از مبادله چند متن بین طرفین ،سند برنامه همکاری جامع ایران و چین هفتم فروردین ماه در سفر وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به تهران بین وی و محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه به امضا رسید. آن گونه که بعد از امضای این سند اعلام شد سند مذکور در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقهای و بینالمللی تدوین شده و بنابراین در مخالفت با هیچ طرف ثالث یا برای مداخله در امور هیچ کشوری نیست. این سند یک نقشه راه برای همکاریهای جامع دو کشور ایران و چین بوده و بنابراین حاوی هیچ قراردادی نیست.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از سفر دی ماه سال جاری به پکن و دیدار با وانگ یی، همتای چینی خود اعلام کرد که «ما توافق کردیم که هر دو طرف اجرایی شدن و شروع عملیاتی شدن توافق همکاریهای راهبردی و جامع ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کنیم.»در همین حال، با بررسی بخشهایی از این توافقنامه به همکاریهای فیمابین دو کشور در حوزه فناوری اطلاعات و اطلاعات برمیخوریم که جزئیات و نحوه این همکاری مشخص نشده و احتمالا در زمان انعقاد قرارداد در هر کدام از بخشها، جزئیات مطرح و به توافق طرفین میرسد.در بند «د» از ضمایم شماره ۲ این توافقنامه ۲۵ساله بخشی به اسم «همکاری در زمینه فناوری و ارتباطات و رادیو» وجود دارد که در آن به مواردی اشاره شده است.این بخش شامل چهار دسته میشود که همگی بسیار صریح و واضح هستند و مشخص میکند که قرار است به بومی سازی فناوری چه از لحاظ نرم افزاری و چه سخت افزاری توجه ویژهای بشود.
• تعریف پروژههای مشترک برای توسعه و تقویت شبکه زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطاتی
• توسعه نسل پنجم ارتباطات از راه دور (5G)
• خدمات اساسی (شامل موتورهای جستوجوگر، پست الکترونیک و پیامرسانهای اجتماعی)
• تجهیزات ارتباط از راه دور (شامل مسیریاب GPS، سوئیچ، سرورها و ذخیره اطلاعات)
• تجهیزات کاربر نهایی (شامل تلفن همراه، تبلت، لپتاپ)
• گفتوگو درباره همکاریهای ممکن در خصوص توسعه نرمافزارهای پایه (از قبیل سیستمعامل رایانهها و تلفنهای همراه، مرورگرها و آنتیویروسها) و اجرای چنین همکاریهایی در موعد مناسب
همچنین در ادامه به این موارد تاکید شده است:
• تعریف پروژههای مشترک و آزمایشی در زمینه فناوریهای هوشمند و هوش مصنوعی
• انجام تحقیقات مشترک توسط دانشگاههای دو کشور و توسعه همکاری با شرکتهای دانشبنیان و اکوسیستم کسب و کارهای نوآورانه و استارتاپها
• تقویت همکاریها در طرحهای طیف فرکانس رادیویی و هماهنگی در فرکانسهای ماهوارهای در صحنه بینالمللی و ...
لزوم استفاده از نظرات تشکلهای خصوصی حوزه فاوا در اجراییشدن توافقنامه همکاری ایران و چین
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میتواند با در نظر گرفتن حداکثر منافع و سهم شرکتهای تولیدی و خدماتی داخلی، نقش بسزایی را در پذیرش و مقبولیت توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین ایفا نماید، تا تجارب تلخ گذشته تکرار نشده و ضمن استقبال از فناوریها و تجارب شرکتهای بزرگ چینی، شرکتهای داخلی نیز نابود نشوند و در مرکز توجه عملیات اجرایی در حوزههای فعالیت خود رشد و توسعه یافته و رسوب دانش و فناوری نهادینه شود.
دکتر داوود ادیب در گفتوگو با خبرنگار ما پیرامون بخشی از مفاد توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، گفت: تفاهم نامه ۲۵ ساله همکاریهای جامع راهبردی ایران و چین چنانچه پیشتر نیز پیشبینی میشد، با موجی از حاشیههای مخالف و موافق روبرو است و شاهد اعلام نگرانی از سوی دلواپسان داخلی و خارجی این تفاهم نامه هستیم. در همین حال و از طرف دیگر، شاهد سوء استفادههای کاسبان حرفهای شرایط بحران و تحریف واقعیت از سوی طیفها و جریانهای مختلف خواهیم بود که جا دارد از اشتباهاتی که در طرح صیانت از حقوق کاربران که موجب فرار نخبگان و کار آفرینان شد درس عبرت گرفته و خطاهای پیشین را در برخورد با ذینفعان این تفاهم نامه تکرار نکنیم.
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، ادامه داد: برای اجرایی شدن تفاهم نامه در بخش های مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، باید دستگاههای اجرائی و تصمیم گیر حاکمیتی و دولت از نظرات تشکل های خصوصی حوزه و بخش های تولیدی و خدمات مهندسی به صورت مستمر استفاده کنند. فرآیندهای تصمیم گیری باید ملزم به رعایت این هم اندیشی از سوی حاکمیت باشند؛ وگرنه این طرح نیز به سرنوشت خیلی از طرحها و برنامههای شکست خورده و یا مخرب دچار خواهد شد. خرد جمعی میتواند آثار مخرب طرح را کاهش داده و از بی اعتمادی مردم نسبت به روشهای مطرح شده جلوگیری نماید. حواشی نگرانی دلواپسان و کاسبان حرفهای شرایط بحران نیز از این راه مدیریت شده و نگاه تک بعدی جامعه به مواردی از این دست، اصلاح خواهد شد.
ادیب خاطرنشان کرد: اما در این میان، نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که این تفاهم نامه یک سند راهبردی است و قرارداد نیست. تفاهم نامه به معنای یک نقشه راه است و بدیهی است که استفاده از نظرات کارشناسان، نخبگان و تشکل های بخش خصوصی حوزه ICT در ادامه این مسیر، باید به جد مورد توجه وزیر ارتباطات و نهادهای حاکمیتی مرتبط قرار گرفته و در قراردادهای بعدی که جلوه اجرایی و عملیاتی این تفاهم نامه را به دنبال خواهد داشت از این ظرفیت استفاده نمایند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: این تفاهم نامه میتواند برای کشورمان مفید باشد، به شرط آنکه تمامی چارچوبها و منافع بخش خصوصی و علی الخصوص اکوسیستم تولیدی کشور که میتواند در صورت نادیده گرفتن آن و درست اجرا نشدن این تفاهم نامه به نابودی کشانده شود، در امضای قراردادهای آتی که از خروجی های این تفاهم نامه خواهد بود، مورد توجه قرار گیرد.
ادیب گفت: اگر چه امضای این سند همکاری میتواند یک تحول چشمگیر در عرصه بین المللی برای کشورمان باشد و تلاش های کشورهای متخاصم برای منزوی کردن ایران را بی اثر نماید، اما میتواند مانند تیغ دو لبه نیز عمل نماید و در این راستا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میتواند در اجرایی شدن این تفاهم نامه، با در نظر گرفتن حداکثر منافع و سهم شرکتهای تولیدی و خدماتی داخلی، نقش بسزایی را در پذیرش و مقبولیت این تفاهمنامه ایفا نماید، تا تجارب تلخ گذشته تکرار نشده و ضمن استقبال از فناوریها و تجارب شرکتهای بزرگ چینی، شرکتهای داخلی نیز نابود نشوند و در مرکز توجه عملیات اجرایی در حوزههای فعالیت خود رشد و توسعه یافته و رسوب دانش و فناوری نهادینه شود.
نگرانی جدی فعالان صنعت فاوا از انحصارطلبی شرکتهای چینی
دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: نگرانی جدی فعالان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون تفاهمنامه همکاری ایران و چین، امکان عدم انتقال دانش و انحصارطلبی شرکتهای چینی است که طی سالهای گذشته تجربه این نوع مواجهه را داشتهایم.
فریبرز نژاددادگر در گفتوگو با خبرنگار ما پیرامون بخشی از مفاد توافقنامه همکاری 25 ساله ایران و چین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، گفت: طی نزدیک به دو سالی که از طرح موضوع تفاهم همکاری ایران و چین میگذرد همواره نگرانیهایی پیرامون نحوه این همکاری وجود داشته و دارد و بخشی از این دغدغهها به این موضوع برمیگردد که اساسا شرکتهای چینی اعتقادی به انتقال دانش ندارند و انحصارطلب هستند.
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، تاکید کرد: شرکتهای چینی زمانی که وارد یک تفاهم نامه میشوند و در حوزه تکنولوژیکی با ما همکاری میکنند که در این زمینه سازوکاری از قبل تعریف نشده است، طبیعتا هیچ انتقال دانشی به شرکتهای ما صورت نمیگیرد و تنها با مدل ارائه خدمت در سطح تکنسین مثل نگاه برده داری بخشی از کارهای خدماتی را از سر اجبار به شرکتهای ما واگذار میکنند و در نهایت شرکتهای ما هم برای آنکه بتوانند زنده بمانندمجبور به انجام همان امور خدماتی هستند.
نژاددادگر، افزود: در 20 سال گذشته تمامی فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطللاعات از عدم تمایل به انتقال دانش توسط کشور چین آگاه هستند و اگر این تفاهم نامه، تفاهمی دولتی در سطح حاکمیت ایران و چین است، باید الزاماتی برای آن در نظر گرفت که در همین راستا نهادهای اجرایی ملزم به اجرای آن الزامات شوند و نهادهای نظارتی هم نظارت لازم را داشته باشند.
وی، اشاره کرد: در همین راستا باید تاکید کرد که شرکتهای چینی زمان ورود به بازار ایران نمیتوانند به صورت مستقل فعالیت تجاری و اقتصادی داشته باشند و باید حین ورود، شرکای خود را انتخاب کرده و حتی فروش خود را از همین طریق انجام دهند. در همین جهت شرکتهای چینی باید اطلاعات خود را در اختیار شرکای داخلی قرار دهند تا شرکتهای داخلی ما در موقعیت رسوب دانش و فناوری قرار گیرند.
نژاددادگر، گفت: از طرف دیگر تفاهم نامه 25 ساله بین ایران و چین میتواند موقعیت خوبی برای کشور ما ایجاد کند و در صورت استفاده صحیح از آن میتواند رشد کشور را در تمامی زمینهها به دنبال داشته باشد.
دادگر پیرامون اظهارات اخیر وزیر ارتباطات پیرامون استفاده از توان چینیها برای ارتقای کیفیت اینترنت ثابت و توسعه شبکه 5G هم گفت: همکاری چین با ایران در حوزه ارتقای کیفیت اینترنت ثابت و توسعه 5G بدیهی است که اتفاقات خوبی رخ میدهد، چراکه چین یکی از بزرگترین توسعهدهندگان تکنولوژی 5G در دنیا است و زمانیکه وارد این موضوع شود قطعا نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، تصریح کرد: قبل از تلاش برای توسعه 5G و خرید تجهیزات مورد نیاز آن از چینیها، باید دید که در ابتدا زیرساختهای لازم از نظر اجتماعی و فنی برای توسعه در کشور وجود دارد یا خیر تا در این زمینه شتابزده عمل نکرده باشیم.
از حداکثر توان شرکتهای داخلی، در تعامل با چینیها استفاده شود
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: با توجه به اینکه ما از طیف شرکتهای بسیار قدرتمندی در حوزههای مشاور، دانش بنیان و خلاق، تولیدکننده در سطح بین المللی در کشور خودمان داریم، لذا در تعامل با چینیها حتما باید خطوط مختلف دفاعی ترسیم گردد تا از توان شرکتهای داخلی در این تعاملات حداکثر استفاده به عمل آید.
دکتر اسماعیل ثنایی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در گفتوگو با خبرنگار ما پیرامون بخشی از مفاد توافقنامه همکاری 25 ساله ایران و چین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، گفت: متاسفانه در رابطه با تفاهمنامه 25 ساله ایران و چین اطلاعات زیادی در دست نیست تا حداقل در مورد بخشهای مربوط به حوزه ICT اظهار نظر کنیم.
ثنایی در خصوص اظهارات اخیر وزیر ارتباطات پیرامون استفاده از توان چینیها برای ارتقای کیفیت اینترنت ثابت و توسعهی شبکه 5G هم گفت: شکی نیست که چینیها در حوزه 5G پیشرفتهای خوبی داشتهاند و میتوانند به شبکه نوین ارتباطی ما کمک کنند. لیکن یکی از ملزومات 5G، داشتن زیرساخت فیبرنوری پرظرفیت و گسترده است که ما در این رابطه بسیار ضعف داریم.
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، خاطرنشان کرد: بتازگی موضوع فیبرنوری یکی از صورت مسالههای روی میز است تا زیرساختهای فیبر و FTTX در شهرهای بزرگ و سپس در سراسر کشور نصب گردد. این پروژه عظیم که با در تظر گرفتن اتصال اخر (Last Mile) و محتوی، حدود 100 «همت» (هزار میلیارد تومان) تخمین بودجه میشود، هنوز مشخص نشده بودجهاش از کجا تامین خواهد شد؟!
ثنایی در پایان تاکید کرد: در تعامل با چینیها حتما باید خطوط مختلف دفاعی ترسیم گردد؛ بدین معنی که اگر در قبال آنها کوتاه بیائیم، حتی عمله و بنا را هم از چین میآورند، در حالیکه ما از طیف شرکتهای مشاور، دانش بنیان و خلاق، تولیدکننده و پیمانکار شرکتهای بسیار قدرتمندی در سطح بین المللی در کشور خودمان داریم که باید از آنها حمایت جدی و منطقی شود، والا شاهد از دست رفتن یکی یکی آنها خواهیم بود.
انتهای پیام