دکتر مهدی بینا، رییس کمیته توسعه شهرهای هوشمند آسیایی در مجمع شهرداران آسیایی (AMF) در سرمقالهی شماره 46 ماهنامه نسل چهارم نوشت:
تحول اقتصادی یک مسیر است نه یک پروژه، مسیری برای تغییر و بهبود، مسیری برای نوآوری و بازآفرینی روشهای خلق ارزش و ثروت آفرینی که بروز و ظهور آن در تمامی عرصه های زندگی و با توسعه شهرهای هوشمند، امروزه کاملا قابل لمس است. منابع محدود است و باید بتوانیم از تمامی ظرفیتها به طوری استفاده کنیم که حال مردم را بهتر و دسترسی آنها به خدمات را راحت تر و سریعتر کند.
اقتصاد دیجیتالی بر اساس یک روند تکاملی در ساختار اقتصاد دانش بنیان و تفکر پلتفرمی شکل گرفته است. شرکت های کوچک و متوسط حیاتی ترین بخش اقتصاد دیجیتالی و پیشران توسعه اشتغال هستند. تمامی این پارادایم های مدیریتی برای خلق ثروت، ارتقاء تولید ناخالص ملی و نهایتاً افزایش رفاه عمومی مردم شکل گرفته است؛ از این رو برای خلق ثروت باید به نوآوری و ارزش آفرینی برسیم. در واقع، تغییرات حاصل از استراتژی تحول دیجیتال، باید ارزش متفاوتی را در ارائه خدمات به جامعه هدف خود ارایه دهد.
در این عرصه نقش دولت در تقویت اکوسیستم اقتصاد دیجیتالی و بازطراحی قوانین سنتی دست و پا گیر به مکانیزمها و چارچوبهای در دسترس، ساده و شفاف کسبوکارها و دستورالعمل های صادراتی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تفکر تولیدی در کشور باید صادرات محور و قابل رقابت در بازار بین الملل باشد.
در بازار رقابت بزرگ جهانی، ایفای نقش را به کشوری هدیه نمی دهند، باید نقش و سهم کشــور از کیک اقتصاد دیجیتالی را خود جایگاه یابــی کنیــم. شاید یــکی از شگفتــانه هـای عصر امروز این باشد که برخی تصور می کنند تحول دیجیتالی، موضوعی نشدنی و سخت است، در حالی که باید بگوییم تحول دیجیتالی مدت هاست که شروع شده و با سرعت زیادی در حال فراگیر شدن است. حال باید در لایه های مدیریتی ارشد ICT تصمیم بگیریم که ما به استقبال آن برویم و با مدیریت صحیح آن را در جهت صحیح و دستیابی به اهداف عالی کشور هدایت کنیم و یا آنکه منتظر باشیم تا همچون فناوری های صف شکن بدون چارچوب مشخص، کشور را فرا گیرد.
اصولا استفاده از آخرین تکنولوژی ها در طرح ها، دیجیتالی کردن مدل کسب و کار کنونی، به روز رسانی سیستم ها یا کاهش هزینه ها، اقدامات ارزشمندی هستند، ولی تحول دیجیتال نیستند! چون تاثیر تعریف شده ای بر استراتژی و موقعیت آتی در بازار نخواهد داشت. مضاف بر آن فرهنگ بهره برداری از آن، تغییر نمی کند و شما صرفاً یک نسخه دیجیتالی ایجاد کرده اید که باز هم در تلاطم رقابت بازار، روشی برای بقا پیدا نخواهد کرد.