ماهنامه نسل چهارم
Published on ماهنامه نسل چهارم (https://www.4gnews.ir)

صفحه اصلی > جویشگرهای بومی نقش مهمی در توسعه رسانه‌های اجتماعی و تحریک تقاضا دارند

مدیر تیم کسب‌وکار طرح جویشگر بومی:

جویشگرهای بومی نقش مهمی در توسعه رسانه‌های اجتماعی و تحریک تقاضا دارند

تاریخ انتشار: 
سه شنبه, شهريور 7, 1396 - 20:35
مدیر تیم کسب‌وکار طرح جویشگر بومی با تاکید بر تاثیرگذاری جویشگرها بر تحقق اهداف توسعه‌ای سایر بخش‌ها و سودآوری و رشد بالای شرکت‌های فراهم آورنده جویشگر در اقتصاد ملی، گفت: جویشگرهای بومی نقش مهمی در توسعه رسانه‌های اجتماعی و تحریک تقاضا دارند.

علی شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم درباره ارزیابی خود از نقش جویشگران بومی در کارآفرینی محتوا و کسب‌وکارهای نوین در این حوزه و با بیان اینکه  گسترش و ترویج محتوای بومی در کشور در حوزه‌های مختلفی مانند دانش و فرهنگ عمومی، بازی، سرگرمی و برنامه‌های کاربردی دنبال می‌شود، گفت: توسعه محتوای زبان فارسی، مذهبی و محتوا در حوزه‌های کاربردی مختلف مانند گردشگری، سلامت و همچنین نیاز به استفاده و برگردان محتوای بین‌المللی نظیر زبان انگلیسی، فرصت‌های مناسبی را پیش روی جویشگرهای بومی به منظور همکاری با سایر کسب‌وکارها و ورود به بازار محتوای داخلی قرار می‌دهد که توسعه زيرساخت‌هاي پردازش محتوا و زبان فارسي یکی از اهداف راهبردی مهم تعریف شده در طرح جویشگر در این راستاست.

وی با بیان اینکه جویشگرهای بومی نقش مهمی در توسعه شبکه‌ها، رسانه‌های اجتماعی، تحریک تقاضا و عرضه محتوای مورد نیاز کاربر دارند، گفت: برگزاری رویداد کارآفرینی محتوا و خدمات جویشگر بومی یکی از اقداماتی است که در طرح جویشگر با هدف شناسایی ایده‌ها و ایجاد فرصت‌های کارآفرینی در زیست بوم کسب‌وکار جویشگر انجام شده و برنامه‌هایی برای ایجاد محیطی برای مشارکت کسب‌وکارها و شرکت‌های نوپا در طرح توسعه جویشگر دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: تعیین ابعاد مختلف زیست بوم کسب‌وکار جویشگر بومی و شناسایی بازیگران کلیدی، فرصت‌ها و چالش‌هاي فراروي توسعه محصول‌ها و خدمات مورد نیاز بازار به تبیین نقش جویشگرها برای کارآفرینی و نوآوری صنعت خدمات و محتوای دیجیتالی کمک می‌کند. نمونه شبکه ارزش پیشنهادی برای زیست بوم جويشگر با توجه به داده‌های بدست آمده از جریان‌های ارزشی میان بازیگران کلیدی این صنعت نشان دهنده نقش مهم جویشگرها در ایجاد سکوهای پیشرفته کسب‌وکار از جمله سکوی « مرجع جویش، خدمات نقشه، خدمات نشر، خدمات محتواي رسانه، خدمات ارتباطات و خدمات خريد و فروش كالا» است.

مدیر تیم کسب‌وکار طرح جویشگر بومی ادامه داد: به عبارت دیگر جویشگر بومی با ایجاد فرصت‌ها برای رقابت و همکاری میان واحدهای کسب‌وکار و افزایش توانمندی، قابلیت و انعطاف‌پذیری شرکت‌ها در حوزه‌های فناوری و کسب‌و‌کار، امکان پیدایش مدل‌های جدید کسب‌وکار، فرآیندها و خدمات بهبود یافته را فراهم می‌‌کند.

جویشگرها بر تحقق اهداف توسعه‌ای سایر بخش‌ها تاثیرگذارند

شریفی در پاسخ به این سوال که با توسعه کسب ‌وکارهای متنوع در جویشگر بومی به صورت مستقیم و غیرمستقیم‌ چه میزان اشتغال زایی را  پیش بینی می‌کنید؟ گفت: پاسخ دقیق به این سوال نیازمند بررسی شاخص‌های اقتصادی وضعیت موجود و تحلیل داده‌های کمی محیط و بازار است، تجارب جهانی نشان دهنده آن است که پیشرفت در این حوزه می‌تواند بستری برای توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و توسعه اقتصادی سایر بخش‌ها در کشور فراهم آورد. در این منظر جویشگرها تنها ابزاری برای جستجوی فضای مجازی نبوده و با کاربردهای متفاوتی که معرفی می‌کنند و ایجاد نوآوری و تنوع در زیست بوم کسب‌و کار بطور مستقیم و غیرمستقیم بر تحقق اهداف توسعه‌ای سایر بخش‌ها تاثیر گذار هستند.

جویشگرها باعث افزایش نرخ نفوذ شرکت‌ها، خدمات و محصولات آنها در بازار می‌شوند

وی ادامه داد: به عنوان مثال جویشگرها باعث افزایش نرخ نفوذ شرکت‌ها، خدمات و محصولات آنها در بازار می‌شوند و با ارائه تبلیغات محلی هوشمند به کاهش هزینه‌ها و رونق اقتصادی کسب‌وکارها کمک می‌کنند، فرصت‌ها برای ارائه خدمات ارزش افزوده جویش همچنین باعث شکل گیری و توسعه بیشتر کارآفرینی و شرکت‌های دانش بنیان در کشور می‌شود.

مدیر تیم کسب‌و‌کار طرح جویشگر بومی با اشاره به اینکه بررسی وضعیت اقتصادی شرکت‌های فراهم آورنده جویشگر، سودآوری و رشد بالای آنها در اقتصاد ملی را نشان می‌دهد، اظهار کرد: استقبال عمومی از خدمات جویش، عامل توانمندی جویشگرها در ایجاد اثرات شبکه‌ای اطلاعات، خدمات، ارزش‌های ناملموس و مالی است.

شرکت گوگل با بیش از هفتاد هزار کارمند و نزدیک به هشتاد میلیارد دلار درآمد در سال 2016 نمونه منحصر به فردی برای این موضوع است که بنا بر ادعای خود بطورغیرمستقیم سالانه باعث افزایش درآمد صدها هزار کسب و کار می شود.

وی در عین حال بیان کرد: در حقیقت تاثیر اقتصادی جویشگر بومی را می‌توان در نقش آنها برای توسعه فضای رقابت، همکاری و هم‌افزایی میان شرکت‌ها به منظور ارزش آفرینی و ارائه خدمات مورد نیاز کاربران و همچنین فراهم آوری فرصت‌ها برای طرح ایده ها و شکل گیری کسب‌وکارهای جدید در نظر گرفت. در مجموع می‌توان گفت جویشگر بومی در حوزه‌های مختلف مرتبط با محتوای بومی و خدمات محلی، محیط مناسبی برای توسعه‌ی  کسب‌وکارهای کوچک و اشتغال‌زایی بیشتر آنها فراهم می‌کند.

اغلب جویشگرهای موفق از مدل‌های سکوی چند وجهی کسب‌وکار بهره می‌برند

شریفی با اشاره به مدل‌های مختلف کسب‌وکار در جویشگرهای موفق دنیا، گفت: اغلب جویشگرهای موفق از مدل‌های سکوی چند وجهی کسب‌وکار بهره می‌برند و گستره وسیعی از خدمات ارزش افزوده متفاوت را به همراه خدمات اصلی جویش ارائه می‌دهند.

برای بسیاری از این خدمات مدل درآمدزایی وجود نداشته و از درآمدهای جانبی بهره می‌گیرند؛ تبلیغات هوشمند منبع اصلی و موتور محرک درآمدزایی جویشگرها است که بر پایه کسب‌وکار اصلی جویشگر یعنی  داده‌های جستجو و زنجیره ارزش محتوا شکل می‌گیرد.  خدمات فریمیوم، حق اشتراک، داده‌های بزرگ و خدمات رایانش ابری از دیگر مدل‌های درآمـــدی در کسب‌وکار جویشگــر هستند.

ضرورت توسعه زیست بوم کسب‌و کار جویشگر بومی

وی اظهار کرد: توسعه زیست بوم کسب‌وکار جویشگر بومی، راهکار کلی پیشنهادی برای رسیدن به جایگاه مطلوب و کسب سهم مناسبی از بازار داخلی جویش است که در نهایت به ایجاد محیط رقابت و همکاری بازیگران، بکارگیری فناوری‌های پیشرفته و ایجاد نوآوری، افزایش توانمندی شرکت‌ها در حوزه کاری جویش و نیز سایر بنگاه‌های بخش خصوصی برای بهبود کیفیت خدمات و جذب رضایت کاربران منجر می‌شود.

شریفی ادامه داد: رویکرد و برنامه مورد استفاده  بر اساس سیاست‌ها و منابع توسعه ای می‌تواند متفاوت باشد ولی عامل کلیدی موفقیت در این رابطه ایجاد تفاهم و اعتماد میان دولت و بخش خصوصی است که دو ملاحظه اصلی یعنی شفاف سازی جایگاه حاکمیت در حمایت و راهبری توسعه و نیز محوریت و مسئولیت پذیری بخش خصوصی در توسعه اقتصادی و اجتماعی باید در آن دیده شود.

مهم ترین نقاط قوت جویشگرهای بومی چیست؟

وی در بخشی از سخنان خود توضیحاتی پیرامون نقاط ضعف و قوت جویشگر بومی داده و اظهار کرد: تعیین نقاط ضعف و قوت جویشگر بومی، نیازمند تحلیل محیطی جویشگرها و در نظر گرفتن مجموعه عوامل ممکن در ارتباط با فرصت‌ها و تهدیدهای موجود است، با این وجود در یک برداشت کلی مهم‌ترین نقطه قوت جویشگرهای بومی را می‌توان دسترسی آسان‌تر به داده‌ها و محتوای داخلی و امکان بهتر ارائه خدمات و محتوای بومی و محلی به کاربران دانست.

مدیر تیم کسب‌وکار طرح جویشگر بومی در ادامه  با اشاره به اینکه نقطه قوت دیگر آنها انطباق بیشتر با محیط اجتماعی و فرهنگی کشور و نیاز کاربران است، عنوان کرد: مهم‌ترین عامل ضعف جویشگرهای بومی را می‌توان عدم توانایی آن‌ها در ایجاد و توسعه سکوهای چند وجهی کسب‌وکار دانست که خود به مجموعه‌ای از عوامل داخلی  و خارجی مانند ضعف در پیاده سازی فناوری‌های پیشرفته، ضعف در تحلیل فرصت‌ها و طراحی مدل کسب‌وکار، ضعف در فرهنگ همکاری مشترک و ضعف زیرساخت‌های داده‌ها و دولت باز وابسته است.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد:  نقشه راه توسعه جويشگر بومي، سه گام كلي را به منظور توسعه کسب‌وکارها و تجاری سازی خدمات مرتبط با جویش معرفی می‌کند که با حمایت از توسعه محصولات و خدمات شرکت‌ها در گام اول شروع شده و به سیاست‌های ماموریت گرا به منظور ایجاد کنسرسیوم جویشگر بومی در گام سوم ختم می‌شود. فعالیت‌های گام میانی در راستاي شكل گيري اتحادهای راهبردی ميان بازيگران اصلي طرح جويشگر و ایجاد سكوهای خدمات جویش است.

توسعه خوشه محتوا به موازات توسعه سرمایه گذاری مشترک جویشگر بومی انجام می‌شود

شریفی همچنین با بیان اینکه توسعه خوشه محتوا و خدمات جویشگر بومی، فعالیت دیگری است که در طرح جویشگر به موازات توسعه سرمایه گذاری مشترک جویشگر بومی انجام می‌شود، گفت: مفهوم خوشه براي تعیین چگونگی همکاری و تعامل کسب‌وکارها  در جهت هم افزایی و کسب منفعت مشترک استفاده مي‌شوند و در حقیقت برنامه توسعه خوشه جویشگر کارکردهای طرح جویشگر در تجاری سازی خدمات مطابق گام سوم، نقشه راه را مشخص کرده و تمهیدات لازم برای بهره گیری از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک کسب‌وکارها در جهت توسعه جویشگر بومی را مشخص کند.

وجود مهارت‌های فنی و کسب‌وکار از جمله چالش‌های موجود است

وی درباره چالش‌های موجود در این زمینه و با بیان اینکه وجود مهارت‌های فنی و کسب‌وکار از جمله چالش‌های موجود است، توضیح داد: بیشترین مشکلات و چالش‌هایی که در فرایند همکاری مشترک و تجاری سازی خدمات جویشگر وجود دارد مربوط به چگونگی همکاری و تعامل شرکت‌ها و نهادهای مختلف در درون زیست بــوم است که با شناسایی دقیــق آنها می توان راهکارهای مناسب برای مقابله را معرفی کرد.

رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدي و افزایش رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳـــﺮي کسب‌وکارها در ﺳﻄﺢ ﻣﻠــﻲ و ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ، اﻳﺠﺎد ﻓﺮﺻﺘﻬﺎي ﺷﻐﻠﻲ ﺟﺪﻳﺪ و دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﺎزارﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ از جمله مهمترین دﺳﺘﺎوردهای فرایند همکاری مشترک و تجاری سازی خدمات جویشگر هستند.

مدیر تیم کسب‌وکار طرح جویشگر با اشاره به اینکه  هزینه‌های تحقیق و توسعه در مراحل مختلف رشد شرکت‌ها یکی از موانع دیگر تجاری سازی است، افــزود: حضور نهادهای پژوهشی و آموزشی و شرکت‌های نوپا و دانش بنیان در فرآیند همکاری می‌تواند به هم افزايی ظرفیت‌های موجود منجر شود.

وی با بیان اینکه توسعه همکاری میان بخش‌های دانشگاه و صنعت و تامین بخشی از هزینه‌های توسعه می‌تواند راهکار مناسبی برای این موضوع باشد، عنوان کرد: تمرکز بر توسعه سکوی کسب‌وکار و قابلیت‌های تحلیل بازار و ترویج نشان تجاری، ایجاد محیط و فرآیند پژوهش و توسعه و همکاری راهبردی با موسسات پژوهشی به منظور شناسایی روندهای فناوری، ملاحظه گزینه‌های تامین مالی و جذب سرمايه گذاری خطر پذير از جمله عوامل موفقیت تجاری سازی برای شرکت‌ها هستند.

تجاری سازی فناوری یا یک محصول پژوهشی در برگیرنده مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست

وی با اشاره به اینکه تجاری سازی فناوری یا یک محصول پژوهشی در برگیرنده مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که دانش و نوآوری به دست آمده در یک حوزه پژوهش و توسعه را به ارزشی قابل عرضه به بازار تبدیل می کند، گفت: این کار مستلزم همکاری و هماهنگی بازیگران و ذینفعان متعددی در بخش‌های پژوهش و آموزش، شرکت‌های بخش خصوصی، سازمان‌های دولتی و بخش عمومی، نهادهای مالی، سرمایه گذاری، کارآفرینان و شرکت‌های نوپاست.

وی در عین حال بیان کرد:  شروع سرمایه گذاری در این حوزه و موفقیت آمیز بودن آن به دو متغیر اصلی کاربرد پذیری فناوری، وجود تقاضا و بازار بستگی دارد و هر دوی این عوامل به نوبه خود به متغیرهای محیط پیرامون و میزان آمادگی محیط برای پذیرش فناوری وابسته هستند.

شریفی اظهار کرد: زمینه‌ها و مفاهیم مختلفی مانند پژوهش و توسعه، انتقال دانش و فناوری، کنسرسیوم و سرمایه گذاری مشترک، شبکه سازی و خوشه‌های فناوری و نظام نوآوری وجود دارند که به نوعی با موضوع تجاری سازی و معرفی یک فناوری نوظهور به بازار مرتبط می‌شوند، تجاری سازی، فرایندی است که به طورمعمول بحث زمان، سرمایه و خطر زیادی را در برمی‌گیــرد.

انتهای پیام


نشانی منبع:https://www.4gnews.ir/node/2526