دکتر یوسف رستگاری در گفتوگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با بیان اینکه منبع اصلی درآمد موتور جستجو (جویشگر)، ارائه تبلیغات برخط به کاربرانی است که در جستجوی یک نیاز اطلاعاتی هستند، اظهار کرد: طبق گزارشهای سالانه شرکت گوگل ، بیش از 90 درصد درآمد این موتور جستجو از تبلیغات است که بیش از 60 درصد آن از طریق تبلیغات در وب سایتهای گوگل (از جمله جویشگر متنی، رسانهای، خبری و غیره) و بیش از 30 درصد درآمد از طریق شبکه ناشران گوگل بدست میآید. ناشران گوگل، تمامی وب سایتهایی هستند که در همکاری با گوگل حاضر به نشر آگهی بر روی سایت یا بلاگ خود شدهاند. ناشران، تولید کنندگان محتوا و خدمات هستند و از طریق نشر آگهیهای گوگل، درآمد کسب می کنند.
وی افزود: در سالهای اخیر روشهای مختلفی برای تبلیغات و بازاریابی آنلاین مطرح شدهاند که میتوان به تبلیغات « ایمیلی، محتوایی، شبکههای اجتماعی، بنری و مبتنی بر جویشگر» اشاره کرد.مدیر پروژه سکوی تبلیغات هوشمند با بیان اینکه در تبلیغات ایمیلی از طریق سامانههـــایی ماننـــد MailChimp ، Mandrill، iContact و غیره، تعداد انبوهی از ایمیل روزانه-هفتگی برای مشتریان ارسال شده و مهم ترین نکته در موفقیت این روش، ارائه و تایید ایمیل با رضایت شخصی کاربر است، گفت: در تبلیغات محتوایی، محتوای تبلیغاتی از طریق متون و تصاویر مرتبط در کنار بقیه محتوای سایت قرار می گیرد، محتوای تبلیغاتی باید بگونهای تنظیم شود که مشتری بین محتوای اصلی و محتوای تبلیغاتی تمایزی مشاهده نکند و این عدم تفکیک نیازمند هوشمندی بالا جهت ایجاد محتوای تبلیغاتی مفید برای هر صفحه وب است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تبلیغات شبکههای اجتماعی به تبلیغ در شبکههای اجتماعی مانند شبکههای تلگرام، اینستاگرام و غیره اشاره میکند، عنوان کرد: در تبلیغات بنری، آگهیدهندگان از طریق سیستم تبلیغات بنری به ناشران آگهی وصل میشوند. آگهیدهندگان پنل مدیریتی مستقلی برای اضافه کردن کمپینهای تبلیغاتی دارند و آگهیدهنده میتواند سیاستهای مالی و سیاستهای پخش آگهی در شبکه ناشران را تعیین و مرتبا تغییر دهد، ناشر آگهی نیز پنل مدیریتی مجزایی را برای انتخاب آگهی مناسب و دریافت کدهای نشر آگهی در اختیار دارد و آگهیدهنده و ناشر آگهی میتوانند وضعیت مالی، وضعیت کلیک و گزارشات مربوطه را دریافت کنند و بر اساس آنها کمپین و وضعیت نشر آگهی را بهبود دهند که سیستمهای ای.نتورک ، کلیکیاب وعدد از جمله نمونههای موفق داخلی در این دسته هستند.
مدیر پروژه سکوی تبلیغات هوشمند با اشاره به تبلیغات مبتنی بر جویشگر توضیح داد: این تبلیغات از طریق تبلیغات متنی (مشابه AdWords) و تبلیغات بنری (مشابه AdSense) انجام میشوند، تبلیغات متنی در کنار نتایج جستجو نمایش داده میشوند و با توجه به پرسوجوی کاربر تغییر میکنند، تبلیغات بنری در قالب تصاویر ثابت یا متحرک بارگذاری میشوند و تبلیغات بنری در شبکه صفحات جویشگر و یا ناشران همکار با جویشگر، نمایش داده میشوند.رستگاری با بیان اینکه پروژه سکوی تبلیغات هوشمند یکی از پروژههای تولید نرمافزار و توسعه کسبوکار، در شرکت دانشبنیان طراحی و با مشارکت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال انجام است، گفت: محصول نرمافزاری این پروژه، «پینآد» نامگذاری شده و از طریق آدرس اینترنتی http://pinad.ir قابل دسترس است. پروژه سکوی تبلیغات هوشمند با هدف رونق کسبوکار جویشگرهای بومی تعریف شده و منبع اصلی درآمدزایی جویشگرهای بومی بهحساب میآید.
وی در ادامه با بیان اینکه این پروژه شامل سه فاز «ارائه محصول اولیه و طراحی کسبوکار، توسعه محصول و برقراری کسبوکار، بهرهبرداری محصول و گسترش کسبوکار» است، بیان کرد: سکوی تبلیغات هوشمند، زیرساخت و امکانات لازم برای بازاریابی و تبلیغات بر بستر خدمات جویشگر بومی را برای آگهیدهندگان فراهم میکند و آگهیدهندگان، شرکتهای حقوقی و اشخاص حقیقی را شامل میشوند که تمایل به معرفی محصولات و خدمات خود دارند.
وی در عین حال عنوان کرد: آگهیدهندگان از طریق پنلهای مدیریتی که در سکوی تبلیغات هوشمند ارائه میشود، میتوانند کمپینهای تبلیغاتی را تعریف کنند و نحوه نمایش آگهی را در شبکه جویشگر متنی و دیگر خدمات ازجمله نقشه، ترجمه و غیره تنظیم کنند، تبليغ هوشمند مؤلفه كليدي در تولید ارزش، برای جویشگرها بهحساب میآید و خدمات و محتوای آگهیدهندگان را به شکل مؤثری با توجه به علایق کاربران نمایش میدهد.
مدیر پروژه سکوی تبلیغات هوشمند همچنین اظهار کرد: رضایتمندی بیشتر آگهیدهنده، نتیجه افزایش هوشمندی سیستم است. افزایش هوشمندی در نمایش آگهی، علاوه بر ایجاد بهبود در معیارهای فنی مانند CTR یا CTA، به افزایش بازگشت سرمایه (ROI) که مهمترین معیار کسبوکار است، منجر میشود، لذا برای افزایش تعداد آگهیدهندگان و ایجاد فضای وفاداری، باید هوشمندی سیستم را بر اساس اطلاعات زمینه و دیگر نیازهای بازارهدف ارتقاء دهیم.
رستگاری در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه به منظور نشر هوشمند آگهی در شبکهی خدمات جویشگر بومی، لازم است یکپارچهسازی بین شرکتهای توسعهدهندهی جویشگر بومی و سکوی تبلیغات هوشمند انجام شود، عنوان کرد: یکپارچه سازی در دو سطح کسبوکار و فنی مورد نیاز است، در این راستا تفاهمنامههایی استاندارد برای کسبوکار تدوین و روشهایی بر پایه کتابخانه جاوا-اسکریپت و وبسرویس برای یکپارچه سازی فنی توسعه یافت.
وی افزود: در تفاهمات کسبوکار، به دغدغههای درآمدزایی مشترک و تسهیم منابع درآمدی اشاره شده است. برای مثال، درصدی از درآمد حاصل از کلیک بر روی آگهی باید به ناشر آگهی تعلق گیرد و یا دوره تسویه حساب با ناشر آگهی باید مشخص شود. در سکوی تبلیغات هوشمند، آگهیدهندگان حساب مجازی مخصوص به خود را دارند. حساب مجازی از طریق روشهای آنلاین و آفلاین شارژ میشود. هر کمپین تبلیغاتی دارای یک سقف بودجه روزانه و بودجه کل است. با کلیک روی آگهیهای یک کمپین تبلیغاتی، هزینه کلیک از حساب مجازی آگهیدهنده کسر میشود. کسر از حساب تا سقف بودجه روزانه و بودجه کل که برای کمپینهای تبلیغاتی تعریف شده است ادامه مییابد.
بنابراین، منبع درآمدزایی نقدی در سکوی تبلیغات هوشمند، درآمدهای حاصل از شارژ حساب مجازی آگهیدهندگان است.رستگاری یادآور شد: در کنار منابع نقدی، مجموعه آگهیدهندگان، مجموعه ناشران آگهی (وب سایتها و بلاگهای همکار) و دادههای ارزشمندی که از رفتار کاربران و سلایق آنها به مرور زمان بدست میآید، جزو منابع غیرنقدی و غیرملموس سکوی تبلیغات هوشمند هستند.
وی به برخی از دستاوردهای اصلی فاز یک پروژه سکوی تبلیغات هوشمند (ارائه محصول اولیه و طراحی کسبوکار) اشاره کرده و گفت: مؤلفههای نرمافزاری تبلیغات متنی و تبلیغات بنری برپایه جویشگرهای بومی تولید شدند و مولفهها از طریق پنل مدیریت سیستم، پنل مدیریت آگهیدهنده و پنل مدیریت ناشر آگهی قابل مشاهده و استفاده هستند، در این پنلها امکانات متنوعی از جمله: زیرسیستم مالی، زیرسیستم ایجاد و مدیریت کمپین، زیرسیستم مدیریت کاربران، زیرسیستم مدیریت زمانبندی و بودجه، زیرسیستم گزارشگیری، زیرسیستم تولید کدهای نشر، زیرسیستم پیگیری نمایش و کلیک آگهی، زیرسیستم مدیریت ابعاد و قالب بنرها و انواع داشبوردهای مدیریتی وجود دارد.
انتهای پبام