دکتر داوود زارعیان، در گفتوگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم، گفت: با توسعه IT به ویژه توسعه اینترنت در دنیا و بالا رفتن حجم محتوای تولید شده اعم از محتواي علمي و محتوای خبری، کشورهای غربی به فکر افتادند که بلافاصله جویشگرهایی براي سهولت دسترسي به اطلاعات راه اندازی کنند و جویشگرهای بین المللی که در راس آنها گوگل و یاهو است شکل گرفت که آنها از این موضوع به دنبال چند مزیت از جمله تامین منابع اقتصادی، تبلیغات و یا فروش دیتا، شناخت افکار عمومی، تجزیه و تحلیل نگرش مردم و اعمال سیاستهای خودشان بودند و به ویژه کشورهای غربی به موضوع مدیریت افکار عمومی توجه زیادی دارند.
وی افزود: به عنوان مثال در حوزه سیاسی زمانی که در اینترنت واژه «ترور» را جستجو میکنید در جستجوگرهای خارجی معمولا کشورهایی در ابتدا میآیند که با سیاستهای آنها هماهنگ نیستند و در سایر حوزهها نیز این سوء استفادهها صورت میگیـرد و دسترسی پژوهشگـــران به اطلاعات نیز با این اهداف صورت میگیــرد.
از سال 2008 به بعد کشورها به دنبال جویشگرهای بومی رفتند
زارعیان ادامه داد: تا سال 2007 یا 2008 اكثر کشورها به استفاده از جستجوگرهای بین المللی قانع بودند، اما به تدریج متوجه سوءاستفادههای جستجوگرهای بین المللی شده و از همین سالها به بعد بسیاری کشورها به دنبال جویشگرهای بومی رفتند و حتی برخی کشورها برای جویشگرهای بین المللی محدودیت ایجاد کردند، مثلا در چین این اتفاق افتاد یعنی جویشگر بومی چین راه اندازی شد و گوگل و یاهو در آنجا فیلتر شد.
جویشگرهای بومی ما هنوز جایگاه خود را به دست نیاوردند
معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در کشور ما نیز با تاخير، اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و تعدادی جویشگر بومی راه اندازی شد، گفت: این اقدام خوبی به لحاظ فرهنگی، اقتصادی و یا سیاسی است اما به نظر من هنوز به دلایل مختلف از جمله عدم اطلاع رسانی کافی نتوانسته جایگاه مناسبي در جامعه داشته باشد و بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان وقتی نام يک جویشگر برده میشود اسمی از جویشگر بومی نمیآورند و بیشتر به سمت گوگل میروند.
ضرورت تقویت جنبههای اجتماعی و تبلیغات جویشگران بومی
وی در عین حال بیان کرد: اگر به رتبه سایتهای پربیننده در كشور نیز نگاهی بیاندازیم متوجه میشویم که گوگل رتبه اول را به خود اختصاص داده است، بنابراین باید جدا از تقویت جنبههای فنی، در حوزههای اجتماعی و بر روی اطلاع رسانی و تبلیغات نیز بیشتركار و فعالیت کنیم، اما بنده حرکت جدی از طرف مدیران جویشگرهای بومی ندیدم؛ به نظر ميرسد هدف آنان انجام يک كار براي رسيدن به منافع كوتاه مدت بوده است و استفاده يا عدم استفاده كاربران براي آنان تفاوتي ندارد، اين امر نشان ميدهد سياست گذاري در اين حوزه غلط بوده است.
زارعیان تاکید کرد: یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشت این است که هر فردی زمانی که به جویشگر ایرانی مراجعه میکند باید با شرایط سهل و ساده به اطلاعات و منابع بیشتری دسترسی یابد و به گونهای باشد که فرد مراجعه کننده بتواند رضایت بیشتری را از دریافت اطلاعات از جویشگران بومی داشته باشد تا گوگل و یا یاهو.
ضرورت تدوین برنامه مدون برای جذب کاربر در جویشگران بومی
وی در عین حال بیان کرد: البته بنده منکر زحماتی که در رابطه با جویشگرهای بومی صورت گرفته نیستم، اما به نظر میرسد برنامه مدونی در جهت جذب مشتری و مخاطب از طرف مدیریت این مجموعهها نبوده است.معاون شرکت مخابرات ایران ادامه داد: البته شبکه ای راه اندازی شده و رونماییهایی نیز صورت گرفته ولی رها شده و یا کار محدودی در این زمینه انجام شده است. در همین حال، در یک سال اخیر تبلیغات تلویزیونی یا ارجاع برنامههای تلویزیونی و یا اساتید و دانشجویان به استفاده از این جویشگرها را شاهد نبودم.
راهکار ورود جویشگرها به بازار تجاری
زارعیان درباره ورود این جویشگرها به بازار تجاری نیز توضیح داد: الان در شبکه ملی سایتهای معمولی داریم که کار تجاری میکنند و درآمد کلانی از محل اسپانسر تبلیغات و یا فروش دیتا دارند و به نظر میرسد اگر جویشگرها بتوانند در رتبههای بالاتر قرار گیرند، حتما مساله اقتصادی و تامین منابع مالی براي آنها خود به خود حل می شود.
وی با بیان اینکه مراکز علمی، مهمترین و بهترین راه حل تقویت محتوا هستند و محتوای خوب برای هر سایتی عامل جذب مخاطب است، گفت: اصولا ایجاد یک وب سایت و جویشگر کار راحتی است اما نگهداری، تقویت و به روز رسانی آن کار دشواری است و باید دست اندر کاران به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.
اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم به دنبال ایجاد جویشگرها
معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه به دنبال ایجاد این جویشگرها اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم زیادی ایجاد میشود و این موضوع زنجیروار است، عنوان کرد: مثل سایر حوزههای فناوری اطلاعات یک اقدام و عمل در حوزه فناوری اطلاعات میتواند خروجی زیادی داشته باشد و خیلی از مشاغل وابسته مثل فعالان حوزه تبلیغات، جذب مشتری و یا طراحی پیامهای تبلیغاتی ایجاد و فعالتر میشوند.
نقش حمایتی دولت از جویشگرها
وی درباره حمایت دولت از این جویشگرها گفت: دولت نقش مهمی دراین زمینه دارد و میتواند حمایت مالی کند؛ به طور کلی صداوسیما و رسانهها در اطلاع رسانی و تشویق مردم به استفاده از این جویشگرها نقش مهمی دارند؛ دولت میتواند یکسری مشوقها را برای سازمانها و دانشگاهها در نظر بگيرد تا از این جویشگرها استفاده کنند و همه اینها منوط به این است که جویشگرهای بومی بتوانند نیاز مخاطبان را پاسخگو باشند.
انتهای پیام