ماهنامه نسل چهارم
Published on ماهنامه نسل چهارم (https://www.4gnews.ir)

صفحه اصلی > ضرورت توجه به همه خدمات مربوط به جویشگر در کنار جستجوی وب

ضرورت توجه به همه خدمات مربوط به جویشگر در کنار جستجوی وب

تاریخ انتشار: 
سه شنبه, شهريور 7, 1396 - 19:45
مدیرعامل شرکت پردازش هوشمند ترگمان، تمرکز زیاد بر مقوله جستجو در وب را تهدید جدی برای جویشگران بومی دانسته و در عین حال تقسیم تمرکز به همه‌ی خدمات مربوط به جویشگر در کنار جستجوی وب را رویکردی برای پیشبرد سریع‌تر آن برشمرد.

بهروز ودادیان، دانشجوی دکتری هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با بیان اینکه جویشگر بومی از دو منظر می‌تواند برای کمک به پیشرفت بیشتر در حوزه تولید محتوا و کسب‌وکارهای جدیدی که بر این پایه هستند مفید باشد، گفت: اولین منظر که به نظر من مهم تر است موضوع دست‌یابی به فناوری‌های مربوطه به صورت بومی است که در ذیل اجرای طرح جویشگر بومی به دست می‌آید و می‌تواند ایجاد و راه‌اندازی سایر کسب‌وکارها را سرعت بخشد.وی، دومین موضوع را ایجاد یک پایگاه جستجو و سایر خدمات مربوطه برای کاربران بومی عنوان کرد که در صورت اتخاذ استراتژی درست، امکان موفقیت آن به صورت جدی وجود دارد و در ضمن موجب  تسریع در شناساندن کسب‌وکارهای ایجاد شده در داخل کشور برای کاربران بومی است.

گستره‌ی مدل‌های کسب‌وکار برای جویشگرها بسیار وسیع است

مدیرعامل شرکت پردازش هوشمند ترگمان درباره مدل‌های موفق جویشگران دنیا، گفت: گستره‌ مدل‌های کسب‌وکار برای جویشگرها بسیار وسیع است، فقط به عنوان نمونه می‌توانم چند مثال بیاورم؛ این گستره شامل ساده‌ترین روش کسب درآمد یعنی تبلیغات، روش‌های ساده‌ی دیگر مانند فروش جستجوی اختصاصی به کسب‌وکارهای دیگر، ایجاد اعتماد برای استفاده کنندگان و استفاده از آن برای فروش محصولات و خدمات دیگر، تغییر ذائقه‌ی استفاده کنندگان با جهت دهی نتایج جستجو و مواردی حتی کمی پیچیده‌تر از این‌هاست و طبعا روش‌های پیچیده‌تر می‌توانند گردش مالی‌های بزرگ‌تری درست کرده و کسب‌وکارهای پایدارتری را  ایجاد کنند.

تمرکز بر جستجو در وب، تهدیدی جدی برای جویشگران بومی است

ودادیان در بخشی از سخنان خود، تمرکز زیاد بر روی مقوله جستجو در وب را تهدید جدی برای این موضوع دانسته و در عین حال بیان کرد: این مسیر می‌تواند سرعت رسیدن به اهداف پروژه را به شدت کاهش دهد.

وی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه  در حال حاضر با توجه به وجود موتورهای جستجوی قوی مانند گوگل، به نظر من بهترین رویکرد برای پیشبرد سریع‌تر پروژه، تقسیم تمرکز بر روی همه‌ خدمات مربوط به جویشگر در کنار جستجوی وب است، افزود: خدماتی از قبیل ترجمه، مسیریابی، ردگیری بورس، توصیه‌ محصول و مانند آن که بومی‌سازی آن‌ها بسیار نزدیک‌تر بوده و برتری یافتن در این خدمات بر نمونه‌های جهانی بسیار ساده‌تر است چون داده‌های مربوط به این سرویس‌ها در درون کشور، برای ما در دسترس است و برای جستجوگرهای بین‌المللی هزینه‌ی جمع‌آوری بسیار بالاتری دارد؛ البته این به هیچ وجه نافی توسعه‌ جستجو در وب نیست و بالعکس می‌تواند با ایجاد یک پایگاه کاربری بزرگ، به جستجو در وب کمک شایان توجهی کند.

توسعه‌ همزمان همه‌ سرویس‌های مرتبط با یک جویشگر

همانطور که در مورد نقاط ضعف و قوت عرض کردم، توسعه‌ همزمان همه‌ سرویس‌های مرتبط با یک جویشگر می‌تواند رسیدن به اهداف پروژه را بسیار تسریع  کند که برای این کار باید وزنی که برای توسعه‌ی این خدمات در نظر گرفته می‌شود کمابیش یکسان باشد، یا حداقل سبد مناسبی از خدمات انتخاب شود و در مورد آن‌ها با وزن یکسانی سرمایه‌گذاری صورت گیرد که مسلما منظور از سرمایه گذاری، همه زوایای سرمایه‌گذاری است.

انتهای پیام


نشانی منبع:https://www.4gnews.ir/node/2520