دکتر علی احمدی در گفتوگو با خبرنگار ماهنامه نسلچهارم با بیان اینکه جویشگرهای بومی باید متمایز از رقبای بین المللی باشند، گفت: در رابطه با جویشگرهای بومی به این موضوع توجه شود که نیازها و درخواست های مخاطبان به درستی پاسخ داده شده و بحث نیازسنجی مخاطبان از موارد مهمی است که جویشگرهای بومی باید به آن عنایت داشته باشند.
فراهم سازی مزیت رقابتی در مقایسه با خدمات دهندگان بین المللی
وی افزود: کمک به توسعه محتوا، میزان استفاده از ویژگیهای خط و زبان فارسی، فراهم سازی مزیت رقابتی در مقایسه با خدمات دهندگان بین المللی و توفیق در جهت جذب کاربران بومی از مواردی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.احمدی با بیان اینکه با توجه به فعالیت جویشگرهای بین المللی طبیعی است که نمیتوان این انتظار را داشت که جویشگرهای بومی با آنها به رقابت بپردازند، تصریح کرد: این جویشگرها باید به دور از رقابت تنها به دنبال خدمات بومی جذاب و پرکاربرد، متناسب با ذائقه کاربران ایرانی باشند و همین موضوع خود میتواند منجر به رونق کسب و کار جویشگرهای بومی شود.
امکان شناخت مناسب تر از فرهنگ و ذائقـه ایرانــی در جویشگرهـای بومی
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درعین حال بیان کرد: امکان دسترسی به محتوای بومی و شناخت مناسب تر از فرهنگ و ذائقه ایرانی در این جویشگرها امکان پذیر است و از طرفی باید از موضوع توسعه دانش و فناوری جویشگرها در جهت رسیدن به اهداف این طرح مثل استقلال در فضای سایبـری و الــزام هایی مثل امنیت اطلاعات و صیانت از دانش های شخصی افراد غافل نماند.
وی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه در خدماتی مثل آب وهوا، بازار و مواردی از این قبیل که با نیازهای داخلی سنجیده و تحلیل میشوند جنبههای بومی بیشتری میتوان مشاهده کرد و از سویی با وجود تلاشهای زیادی که صورت گرفته هنوز تفاوت زیادی در این جویشگرها نسبت به جویشگرهای بین المللی ایجاد نشده، همین موضوع مهم ترین بحثی است که باعث شده کاربران زیادی جذب جویشگرهای بومی نشوند.
جویشگرهای بومی نباید به دنبال تقلید از جویشگرهای بین المللی باشند
وی در عین حال تاکید کرد: این جویشگرها باید با توجه به نیازهای مردم و کاربران در جهت ایجاد تمایز با جویشگرهای بین المللی فعالیت کنند تا بتوانند در این بازار رقابتی موفق شوند، اما نباید به دنبال تقلید از جویشگرهای بین المللی باشند و به این موضوع توجه کنند که نیاز مخاطبان را در محدوده جغرافیایی بومی پاسخگو باشند.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: خط و زبان نشان دهنده فرهنگ و بعضا محتوای بومی است و یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، معمولا برخی کشورها که تعصب خاصی بر روی خط و زبان خود دارند از محصولات بومی موفقی برخوردارند و در جویشگرهای بومی نیز این موضوع صدق میکند؛ توجه به موضوع خط و زبان در کشوری نظیر کشور کره منجر به موفقیت آن کشور در محصولات بومی اش شده است.
احمدی با بیان اینکه بومی سازی جنبههای مختلفی داشته و در سطوح مختلفی قابل تعریف است، افزود: مفهوم آن کاملا به هدفی که در بومی کردن خدمت به دنبال آن هستیم مربوط می شود؛ به عنوان نمونه اگر تاکید بومی سازی بر بالا بردن امنیت یک خدمت است معیار ارزیابی آن خدمت باید بر محور مسائل امنیتی باشد.
نقطه قوت جویشگران بومی، شناسایی نیاز مخاطبان بومی است
وی در عین حال بیان کرد: امکان رقابت در عرصه ICT فقط برای کسانی وجود دارد که خدمات و محصولات متمایزی در مقایسه با سایر رقبا ارائه میکنند و مردم نیز به سمت محصولاتی گرایش پیدا میکنند که بتواند نیازهای جدید آنها را پاسخگو باشد و در این راستا جویشگرهای بومی هدفشان، پاسخگویی به نیاز مخاطبان بومی است و نقطه قوت آنها زمانی است که بتوانند نیازهای بومی مردم را شناسایی کرده و خدمات و محصولاتی خاص برای تامین این نیازها ارائه دهند.
انتهای پیام