کارت اعتبار فارس در آغاز:
شرکت فنی مهندسی کارت اعتبار فارس در سال 1375 با سرمایه بالغ بر 9.900.000 ریال با فعالیت در زمینه تولید و تامین تجهیزات پسیو مخابراتی کار خود را در شیراز آغاز نمود.
در طول سال های فعالیت شرکت كارت اعتبار فارس ، اصل مشتری مداری و هماهنگی با نیاز مشتریان به همراه اشتغال زایی در اولویت کار قرار گرفته است.
رقابت مثبت و به کارگیری متخصصان:
رقابت مثبت و سازنده با محوریت تولید با سایر شرکت های فعال در این زمینه در سیاست های کاری شرکت قرار گرفته و استفاده از پتانسیل، امکانات و تجهیزات سایر شرکت های تولیدی مستقر در شهرک صنعتی بزرگ شیراز از افتخارات این شركت در راستای فعال سازی صنایع و كارگاه های نیمه تعطیل بوده و در دستور كار بنیانگذاران شركت قرار گرفته است. این شركت فضایی مناسب برای رشد و ارتقاء توانمندی های فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
وضعیت کنونی:
درحال حاضر شرکت دارای یک دفتر مرکزی در تهران، یک دفتر در شیراز و کارگاه تولیدی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز می باشد. بیش از70 درصد پرسنل شرکت را کارشناسان و كارشناسان ارشد تشکیل می دهند.
شركت فنی مهندسی كارت اعتبار فارس یکی از قدیمیترین و در عین حال به روز ترین شرکتهای تولید و تامینکننده تجهیزات مخابراتی است.
رسالت شرکت کارت اعتبار فارس:
شرکت فنی مهندسی کارت اعتبار فارس با برخورداری از سابقه مناسب با تکیه بر فرهنگ و ارزش های خود به عنوان تأمین کننده و تولید کننده تجهیزات مخابراتی پسیو، تأمین نیازهای صنعت مخابرات کشور را وظیفه خود می داند و بدین منظور با اتکا به مزیت نسبی، و ایجاد مزیت رقابتی؛ وجود مواد اولیه و کالاهای مناسب، بازار موجود و قابل ملاحظه و حجم سرمایه گذاری های انجام شده در این شرکت با استفاده از نیروی انسانی دلسوز و با تجربه و متخصص در راستای افزایش توانمندی تولید و تأمین، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا درکشور، ایجاد برندهای رقابتی و مدرن سازی و توسعه شبکه زنجیره تأمین با رعایت اصل رشد خلاقیت و نوآوری، بهبود کیفیــت و بهره وری و اعتمادزایی و کارآفرینی گام بر می دارد. ما اعتقاد داریم با تأمین نیازهای مادی و معنوی ذی نفعان، این شرکت انتظارات آنان را برآورده ساخته و روحیه مشارکت را در جهت رونق، رشد و توسعه پایدار این شرکت و هم افزائی توان های موجود برای مانائی و ارتقاء برانگیزانیم.
علیرضا حیدری فرد، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی کارت اعتبار فارس در گفت گو با ماهنامه نسل چهارم به سوالات این رسانه پاسخ داده است که به شرح ذیل است:
از آنجا که شرکت فنی مهندسی کارت اعتبار فارس، بیشتر در زمینه تولید و تأمین تجهیزات پسیو مخابراتی فعال است، در خصوص سایر زمینههای تولیدی این شرکت توضیح فرمایید.
محصولات موردنیاز شبکه مخابرات کشور اعم از ثابت و سیار در دو بخش اکتیو و پسیو تقسیمبندی میشود. شرکت کارت اعتبار فارس از بدو تأسیس هدف خود را کار در حوزه اقلام پسیو مخابراتی اعم از RF و نوری قرار داده است که مکمل اقلام اکتیو و درواقع اقلام جانبی مورد نیاز در زمان نصب و راهاندازی تجهیزات اکتیو است؛ نظیر انواع بستهای مخابراتی، انواع گراند کیت، انواع جمپرهای مخابراتی، پچ پنل های نوری و فیوز پنل های موردنیاز توزیع برق DC در کابینتهای مخابراتی،FTTA و راکهای نوری، کانکتور، راک 19 اینچ و کابلهای RG با مشارکت یک تولیدکننده داخلی کابل.
به نظر جنابعالی شرکتهای صنعت ارتباطات کشور در مسیر رقابت با شرکتهای پیشروی این صنعت در دنیا باید در چه مسیرهایی گام بردارند؟
مسیر رقابت با شرکتهای پیشرو در صنعت ارتباطات شامل موارد ذیل است:
الف- مهندسی معکوس و دستیابی به دانش محصولات روز بازار ارتباطات جهانی،
ب- تعیین بازار هدف به نحوی که مزیت رقابتی ازنظر نزدیکی یا بکر بودن بازار یا شرایط خاص جغرافیایی و سیاسی فضا را برای رقابت بهتر شرکتهای ایرانی فراهم کند؛ نظیر کشورهای حوزه خلیجفارس، آسیای میانه و کشورهای همراستا با ایران در عرصه بینالمللی،
ج- حمایت صادراتی دولت و تسهیل مبادلات مربوطه،
د- رعایت استانداردهای جهانی و اهمیت دادن به کنترل کیفی و تضمین کیفیت و داشتن آزمایشگاههای مورد نیاز،
ه- تقویت بخش تحقیق و توسعه در جهت معرفی و طراحی محصولات جدید و دانشبنیان در حوزه ارتباطات.
برای بومیسازی صنعت ارتباطات در کشور چه پیششرطهایی وجود دارد و در ادامه این مسیر از چه مشوقها و حمایتهایی باید استفاده شود؟
شرکت کارت اعتبار فارس جزء اولین شرکتهایی بوده است که کار بومیسازی تجهیزات پسیو مخابراتی را در ایران پایهگذاری کرده است و کلیه اقلام عنوانشده در این شرکت بومیسازی و تولیدشدهاند، خصوصاً جمپر مخابراتی که از نظر فناوری ساخت و پارامترهایی که باید رعایت شود تا در فرکانسهای بالا و نسلهای جدید پاسخ مناسب در شبکه موبایل داشته باشد، به این قابلیت رسیده است. در این راه انتظار ما از دولت و مسوولان مربوطه در وزارت ارتباطات و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که با جلوگیری از ثبت سفارشهای خارجی یا افزایش تعرفه آنها برای اقلامی که تولید داخلی دارند، تولیدکننده داخلی را که در جهت بومیسازی قدم برداشته است حمایت کنند. موضوع مهم دیگری که در خصوص اقلام پسیو مخابراتی وجود دارد ورود بیرویه این اقلام به کشور همراه با تجهیزات اکتیو توسط تأمینکنندههای خارجی طرف قرارداد اپراتورهای کشور است که باید با جدیت از این کار جلوگیری شود زیرا عدم پیگیری این موضوع عملاً منجر به کاهش سفارشهای ارجاعی به شرکت و نهایتاً کاهش فروش و تعدیل نیرو خواهد شد، که با سیاستهای اعلامی دولت و مقام معظم رهبری مغایرت اساسی دارد.
در همین راستا لازم است:
الف- آمار واردات گمرک و نیاز اپراتورها و بازار، شفافسازی شود و در دسترس سندیکای صنعت مخابرات ایران قرار گیرد تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات دارای مزیت را شناسایی و نسبت به تولید آن اقدام نمایند.
ب- اپراتورهای داخلی، شرکتهای تولیدی داخلی را به رسمیت بشناسند و محصولات آنها را مورد ارزیابی فنی قرار دهند و در صورت تائید در لیست تأمینکنندگان خود ثبت نمایند.
ج- وزارت ارتباطات با هم اندیشی اپراتورها و سندیکای صنعت مخابرات ایران، نقشه راه تولید داخل را مشخص، حمایت و عارضهیابی نمایند.
آن شرکت محترم در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کشور، چه گامهایی برداشته است و چه برنامههایی برای آینده مدنظر دارد؟
شرکت فنی مهندسی کارت اعتبار فارس این استراتژی را در سرلوحه اهداف خود قرار داده است تا روند نیاز شبکه مخابرات کشور به اقلام پسیو مخابراتی از خارج را به حداقل برساند و انواع محصولات موردنیاز را با رعایت استانداردهای بینالمللی و ملی و قابلرقابت با برندهای معروف جهانی ارائه نماید و در این راستا با تقویت واحد تحقیق و توسعه خود و اخذ پروانه تحقیق و توسعه از وزارت صنعت معدن و تجارت گام مهمی برداشته است و بنا دارد در آینده هم این رویه را برای محصولات FTTH که بازار روز دنیاست و در ایران هم به طورجدی از اواخر سال گذشته مناقصات آن کلید خورده است دنبال نماید. بومیسازی دانش فنی تولید کانکتور و جمپر و رسیدن به استانداردهای جهانی و تأمین نیازهای اپراتورها و اشتغالزایی برای حدود 100 نفر بهصورت مستقیم و بومیسازی دانش کانکتورهای نوری و تولید کابلهای نوری (خاص پیگتل و پچکورد) از این دسته اقدامات صورت گرفته است.
پیشنهاد شما به وزیر محترم ارتباطات در راستای حمایت از این صنعت و رشد و توسعه آن در کشور چیست؟
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید نقش فعالتری در حمایت از تولید داخلی و الزام اپراتورهای کشور به خرید از منابع داخلی ایفا نماید. علیرغم وجود قوانین و بخشنامههای متعدد از جمله مصوبه 163 کمیسیون تنظیم مقررات و همچنین پیوست فناوری که در سال جاری از طرف وزارت ارتباطات ابلاغشده است و موارد مهمی که در حمایت از تولید داخلی در آنها وجود دارد و سندیکای صنعت مخابرات ایران نقش عمدهای در به ثمر رساندن آن داشته است، متأسفانه مثل بسیاری از قوانین کشور در مقام اجرا چندان مورد استناد قرار نمیگیرد و سازمانهای مختلف ذیربط هم از اجرای دقیق مفاد آن بهعناوینمختلف طفره میروند.
در این راستا پیشنهاد میگردد:
الف- وزیر محترم ارتباطات ، واردات گمرکات کشور در زمینه تجهیزات مخابراتی را شناسایی و شفافسازی و در اختیار بنگاههای اقتصادی ذیربط قرار دهند.
ب- بر اساس مصوبه 163 نیازهای اپراتورها را شش ماه قبل از طرح مناقصه اعلام تا تولیدکنندگان و پیمانکاران آمادگی لازم برای مشارکت در مناقصات را فراهم کنند.
ج- پستبانک طلب شرکتهای مخابراتی از اپراتورها را بهعنوان وثیقه وام قبول کند.
د- سندیکای صنعت مخابرات ایران در فرآیند ثبت سفارش اقلام وارداتی مخابراتی قرار گیرد.
ه- سندیکای صنعت مخابرات ایران ناظر بر اجرای مصوبه 163 در کلیه فرآیندهای خرید اپراتورها قرار گیرد.
و- جدا سازی تعطیلات کارمندان دولت از بخش خصوصی به صورتی که تعطیلات بخش خصوصی مستقل از تعطیلات دولتی باشد.
ز- گروه تعرفه تجهیزات مخابراتی از عناوین مشابه برقی تفکیک و حق ورودی گمرکی بالاتری برای اقلامی که تولید داخلی دارند منظور گردد. مصداق این موضوع جمپرهای مخابراتی است که گروه تعرفهای مشترک با اقلام برقی دارند و علیرغم پیگیریهای انجامشده توسط شرکت و سندیکای صنعت مخابرات ایران برای تفکیک و تغییر تعرفه این کالا با وزارت صنعت ، معدن و تجارت تا کنون به نتیجه نرسیده است. از طرف دیگر وزارت صنعت معدن و تجارت به دلیل عدم تفکیک تعرفهها قادر به ارائه آمار واردات و نیاز کشور و در نتیجه راهنمایی صنعتگران به تولید اقلام باصرفه اقتصادی نیست.
انتهای پیام